TY - JOUR ID - 83235 TI - ضرورت تعریف واحد آموزشی "اخذ رضایت آگاهانه از منظر حقوقی" برای دانشجویان پزشکی JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - محمد بیکی خورتابی, علیرضا AU - میر معصوم نژاد, سیده معصومه AD - عضو هیات علمی، گروه فقه و حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 2 SP - 234 EP - 342 KW - رضایت اگاهانه KW - اهلیت KW - موارد اورژانس KW - دانشجویان پزشکی KW - آموزش DO - N2 - در نتیجه عدم اطلاع کافی از اهلیت رضایت دهنده و ضرورت اخذ رضایت در موارد خاص اورژانسی، ممکن است حقوق بیمار نادیده گرفته شود یا کادر پزشکی درمانگر در مداخلات انجام داده شده متهم به سهل انگاری حرفه ای  شوند. تحقیق حاضر با هدف بررسی ضرورت آموزش اخذ رضایت آگاهانه از منظر حقوقی به روش تحقیق کمی (Quantitative Method) با رویکردکیفی با استفاده از پرسشنامه خود ساخته انجام شد. نمونه گیری از شهریور 1395تا اردیبهشت 1396 انجام شد. 22 پاسخ ناقص حذف و 186 پاسخ کامل مورد آنالیز واقع شد. نتایج آزمون chi square پیرسون در سه گروه پاسخ دانشجویان دختر و پسر نسبت به اهلیت و شخصیت رضایت دهنده بترتیب 5.895 ( 0.049  p<) و 6.032  ( 0.019 p<) ثبت شد. نتایج ازمون chi square پیرسون در سه گروه پاسخ دانشجویان دختر و پسر نسبت ضرورت اخذ رضایت در موارد اورژانس و غیر آورژانس بترتیب 537/15 (02/0 p<) و 775/15 ( 014/0 p<) ثبت شد. 68/59 درصد کل دانشجویان شرکت کننده در این مطالعه هیچگونه آگاهی نسبت به اهلیت و شخصیت رضایت دهنده نداشته اند(p<0.05). بطور معنی داری غالب دانشجویان دختر و پسر (بیش از 80%) اخذ رضایت نامه در موارد اورژانس را غیرضروری دانستند(p<0.05). پاسخ های منفی در هر دو گروه از ضریب همبستگی بسیار قوی برخوردارست ( 173/0 و  p =0.018 )   نتایج حاکی از آگاهی بسیار کم و معنی دار دانشجویان پزشکی از اهلیت رضایت دهنده و ضرورت اخذ رضایت نامه در موارد خاص اورژانسی بوده(p<0.05) و تعریف واحد آموزش اخذ رضایت آگاهانه از منظر حقوقی برای دانشجویان پزشکی و همچنین پرستاری ضروری به نظر می رسد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_83235.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_83235_27729cb48cd5a5cdc258569222e5e0f0.pdf ER -