TY - JOUR ID - 79874 TI - ارتباط انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 94-1393 JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - فریدونی مقدم, مالک AU - باورصاد, نفیسه AU - رضایی, رومینا AU - چراغیان, بهمن AD - عضو هیأت علمی، گروه روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. AD - پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران AD - عضو هیأت علمی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 3 SP - 335 EP - 344 KW - انگیزه پیشرفت KW - عملکرد تحصیلی KW - پیشرفت تحصیلی KW - دانشجویان پرستاری و مامایی DO - N2 - عملکرد تحصیلی افراد متأثر از عوامل مختلفی است که یکی از این عوامل، انگیزش پیشرفت می‌باشد. با توجه به اهمیت انگیزش پیشرفت در فرایند یاددهی-یادگیری، این تحقیق با هدف «بررسی ارتباط انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال 94-1393»، انجام گرفت. مطالعه حاضر از نوع مقطعی و توصیفی-تحلیلی می‌باشد. نمونه مورد پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال تحصیلی 94- 1393 بود و ابزار گرد آوری داده‌ها، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس بود. نتایج نشان داد که میانگین نمرات کسب شده‌ دانشجویان از سؤالات پرسشنامه انگیزش پیشرفت؛ 52/83 با انحراف معیار 52/6 بود. همچنین، ارتباط مستقیم و معناداری بین عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت وجود دارد (P < 0.001). اما بین انگیزش پیشرفت، سن و ترم تحصیلی، ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت (P = 0.001). به علاوه، بین میانگین نمرات انگیزش پیشرفت دانشجویان در رشته پرستاری، مامایی و اتاق عمل، تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (p < 0.001). به طور کلی یافته‌های این پژوهش نشان داد که انگیزش پیشرفت دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنها در ارتباط می باشد. با توجه به اهمیت پیشرفت تحصیلی در نظام های آموزشی، و تأثیرپذیری آن از انگیزه افراد، تعیین میزان انگیزش پیشرفت و ارائه راهکارهایی جهت ارتقای آن، می‌تواند متضمن بهبود وضعیت تحصیلی فراگیران در یک نظام آموزشی باشد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_79874.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_79874_d9b0b172e85b02def328b08c498a2b6e.pdf ER -