TY - JOUR ID - 79840 TI - پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی، نگرش به تحصیل، انگیزش پیشرفت و نگرش فناورانه دانش‌آموزان در کلاس‌های دارای فناوری JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - غلامی, محمد تقی AU - صابری, هائیده AU - گنجی, حمزه AU - پاشا شریفی, حسن AD - Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - ویژه نامه SP - 102 EP - 110 KW - نگرش به فناوری KW - پیشرفت تحصیلی KW - انگیزش پیشرفت KW - نگرش به تحصیل KW - کلاس‌های دارای فناوری DO - N2 - این مطالعه با مقایسه عملکرد دانش‌آموزان در کلاس‌های با امکانات فناوری و فاقد فناوری به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا پیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، انگیزش پیشرفت و نگرش به فناوری دانش‌آموزان در این دو وضعیت آموزشی (دارا و فاقد فناوری)، تفاوت دارد یا خیر؟ و آیا کلاس‌های دارای فناوری، می‌تواند متغیرهای پیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، انگیزش پیشرفت و نگرش به فناوری دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند؟ این مطالعه به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شد. جامعه آماری همه دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر قم و نمونه آماری 600 نفر به صورت تصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری نمره معدل برای پیشرفت تحصیلی، نمره درس فناوری برای نگرش به فناوری، پرسش‌نامه نگرش به تحصیل مک کوچ و سیگل و انگیزش پیشرفت هرمنس که دارای روایی و پایایی مطلوب هستند بود. میانگین نگرش به فناوری، پیشرفت تحصیلی، انگیزش پیشرفت و نگرش به تحصیل در کلاس‌های دارای فناوری، بالاتر از کلاس‌های با وضعیت آموزشی بدون فناوری است. کلاس‌های دارای فناوری، در تقویت نگرش به فناوری، پیشرفت تحصیلی، انگیزش پیشرفت و نگرش به تحصیل؛ تأثیر معناداری داشته‌اند. کلاس‌های دارای فناوری، در تبیین نگرش به فناوری (11.5 درصد)، در تبیین پیشرفت تحصیلی (16 درصد)، در تبیین انگیزش پیشرفت (16.6 درصد) و در تبیین نگرش به تحصیل (5.4 درصد)؛ تأثیر معنادار داشته‌اند. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_79840.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_79840_4b95f2d5deb2cb30a225f2e4bcca5b53.pdf ER -