TY - JOUR ID - 79819 TI - طراحی و اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بارشناختی بر پیشرفت تحصیلی مفاهیم جبر، بارشناختی ادراک شده، رفتار پیشرفت و کارایی در یادگیری JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - رستمی, مریم AU - طالع پسند, سیاوش AU - محمدی فر, محمد علی AD - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه روانشناسی تربیتی AD - عضو هیات علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی تربیتی، سمنان.، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - ویژه نامه SP - 1 EP - 9 KW - بار شناختی KW - پیشرفت تحصیلی مفاهیم جبر KW - کارایی KW - رفتار پیشرفت DO - N2 - نظریه بار شناختی تا امروز سهم مهمی در حوزه یادگیری و طراحی آموزشی ایجاد کرده است. هدف عمده این مطالعه به کارگیری اصول نظریه بارشناختی در طراحی یک برنامه آموزشی مفاهیم جبر دردانش آموزان پایه هفتم بود. شرکت کنندگان 56 دانش آموز دختر پایه هفتم بودند. برای انتخاب آنها، از مدارس راهنمایی دولتی منطقه 6 شهر تهران دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند، که یک مدرسه به عنوان گروه آزمایش و مدرسه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برنامه آموزشی مبتنی بر اثرات بارشناختی در گروه آزمایش و برنامه آموزشی سنتی در گروه کنترل اجرا شد. شرکت کنندگان آزمون مفاهیم جبر، مقیاس درجه بندی ذهنی بار شناختی و اندازه های کارایی پاس و مرینبوئر، و مجموعه تکالیف سنجش رفتار پیشرفت را تکمیل کردند. داده ها با مدل تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس چند متغیری و مدل مجذورکای تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که در گروه تحت آموزش با برنامه آموزشی طراحی شده با اصول بار شناختی، پیشرفت تحصیلی، کارایی، پافشاری در حل تکالیف و تلاش برای دادن پاسخ های درست بالاتر از گروه کنترل بود. هم چنین، دانش آموزان گروه آزمایش بار شناختی پایین تری از دانش آموزان گروه کنترل ادراک می کردند و نسبت انتخاب مسائل با دشواری متوسط در این گروه به طور معناداری بیشتر بود. برنامه آموزشی مبتنی بر اصول بار شناختی، پیشرفت و رفتارهای مرتبط با آن را در دانش آموزان بهبود می بخشد. تلویحات کاربردی یافته ها مورد بحث قرار گرفت. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_79819.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_79819_123c1faceda94fd506008fb3fc9cb19e.pdf ER -