TY - JOUR ID - 79759 TI - بررسی رضایتمندی و یادگیری دانشجویان از آموزش تلفیقی: یک مطالعه ی اقدام پژوهی JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - بادیه پیمای جهرمی, زهره AU - بادیه پیمای جهرمی, زهره AU - سعادتمند, وحید AU - اسلامی اکبر, رسول AD - Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 4 SP - 304 EP - 312 KW - رضایتمندی KW - یادگیری KW - دانشجویان KW - آموزش تلفیقی KW - فرایند نوین تدریس DO - N2 - در سال های اخیر مهارت انجام معاینه ی فیزیکی به طور فزاینده ای در حرفه های مراقبت بهداشتی اهمیت یافته است و یادگیری مؤثر و پایدار این مهارت ها از جمله اهداف اصلی برنامه ی آموزش پزشکی بوده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رضایتمندی و یادگیری از آموزش تلفیقی درس معاینه ی فیزیکی انجام شده است. این مطالعه ی اقدام پژوهی بر روی 15 نفر از دانشجویان ترم دوم فوریت پزشکی در نیمسال اول تحصیلی 93-1392 در دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گرفت. کلیه ی دانشجویان در درس معاینه ی فیزیکی به روش آموزش تلفیقی شرکت کردند. رضایتمندی دانشجویان از این روش آموزش تلفیقی توسط پرسشنامه ی روا و پایا ارزیابی شد (9/0=) و جهت ارزیابی یادگیری دانشجویان، نمرات دانشجویان با نمرات دانشجویان سال قبل که تدریس با روش آموزش متداول ارائه شده بود، مقایسه گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که کلیه ی دانشجویان از اجرای آموزش تلفیقی راضی بودند و با مواردی نظیر اینکه استفاده از فیلم آموزشی باعث ملموس تر شدن مطالب نظری و نحوه ی انجام مهارت ها شده و آموزش همتایان انگیزه ی آنان را برای یادگیری نحوه ی انجام معاینات افزایش داده است، موافق و کاملاً موافق بودند. تفاوت معناداری در نمرات دانشجویان با دو روش آموزش تلفیقی و آموزش متداول دیده شد (005/0=p ، 96/2=t ، 40=df) و دانشجویان با روش آموزش متداول نسبت به روش آموزش تلفیقی نمرات بیشتری داشتند. تلفیق روش های مختلف آموزشی ضمن افزایش رضایت دانشجویان، انگیزه ی آن ها را برای یادگیری آموزش ارائه شده افزایش می دهد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_79759.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_79759_3f3da6c23aa3db6dc6513f4a9d0c9981.pdf ER -