TY - JOUR ID - 163493 TI - بررسی دیدگاه اساتید مشاور در زمینه علل افت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی اراک JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - اکبری لاکه, مریم AU - عابدی, سارا AU - شمسی, محسن AD - عضو هیئت علمی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مدیریت و آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران AD - عضو هیئت علمی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 3 SP - 539 EP - 553 KW - اساتید مشاور KW - افت تحصیلی KW - آموزش KW - دانشجویان شاهد و ایثارگر DO - 10.22118/edc.2022.337905.2071 N2 - مقدمه: اساتید مشاور به عنوان اصلی ترین عنصر هدایت کننده دانشجویان دارای جایگاهی کلیدی در امر هدایت تحصیلی، مشاوره خانوادگی و سایر امور مربوط به دانشجویان هستند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه اساتید مشاور در زمینه علل افت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر انجام پذیرفته است.روش کار: در مطالعه مقطعی حاضر دیدگاه 150 نفر از اساتید مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر رشته پزشکی عمومی  به روش سرشماری مورد بررسی قرار داده شده است. جهت بررسی دیدگاه اساتید از پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک اساتید مشاور و پرسشنامه سوالات تخصصی مربوط به فاکتورهای موثر تعیین کننده عملکرد تحصیلی در هفت حیطه استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه تحلیل شد.نتایج: دامنه سنی اساتید مشاور از 25 تا 62 سال با میانگین سنی 42 سال و از نظر جنسیت 7/50 درصد مرد و مابقی زن بودند. از نظر اساتید مشاور عوامل، رهبری آموزشی (018/0=p)، ایمنی و نظم دانشگاه (001/0=p)، چشم انداز و ماموریت (03/0=p)، انتظارات برای موفقیت (035/0=p)، رابطه خانه و دانشگاه (001/0=p)، نظارت بر پیشرفت (001/0=p) و فرصت یادگیری / زمان انجام وظیفه (001/0=p) تاثیر  معنی داری در عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی داشته است.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده می تواند در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی ،فرهنگی و مشاوره ای برای ترغیب، و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر به کار رود. پیشنهاد می گردد با ایجاد کانال های ارتباطی و مجازی تحصیلی بین اساتید مشاور و خانواده های دانشجویان، ونقش فعالتر اساتید مشاور در ارتباط با دانشجویان بر پیشرفت تحصیلی و ارتقای کیفیت آموزش این دانشجویان افزوده شود. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_163493.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_163493_635e510b9bb0fc21a8e742e52afdf023.pdf ER -