TY - JOUR ID - 160983 TI - مدل یابی عوامل مؤثر بر هدایت تحصیلی دانش آموزان مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - سالاری, یحیی AU - اسلام پناه, مریم AU - لایی, سوسن AU - موسوی, فرانک AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - عضو هیئت علمی مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - عضو هیئت علمی گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 0 SP - 29 EP - 44 KW - هدایت تحصیلی KW - رشته های تحصیلی KW - دانش آموزان KW - سند تحول بنیادین DO - 10.22118/edc.2022.352060.2127 N2 - هدف: هدف تحقیق حاضر، مدل یابی شناسایی عوامل مؤثر بر هدایت تحصیلی دانش آموزان مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود.روش کار: برای مطالعه از شیوه تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر کرمانشاه بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 380 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه نهم دوره متوسطه اول در شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1399 به شیوه خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر هدایت تحصیلی دانش آموزان برای آینده بوده است. جهت بررسی شواهد روایی پرسشنامه، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی شیوه اکتشافی صورت پذیرفت . به روش آلفای کرونباخ، ضریب اعتباری برابر 92/0 بدست آمد. تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون های تحلیل عاملی تأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده به عمل آمد.نتایج: یافته ها بیانگر شناسایی هفت عامل موثر بر هدایت تحصیلی بوده اند که عبارتند از: تامین نیروی کار آزموده، اقتصاد پویا، بازدهی و بهره وری، اشتغال پایدار، فراهم کردن زمینه اشتغال، خانواده پایدار و توزیع مناسب دانش آموزان.نتیجه گیری: در مدل ارائه شده همبستگی مناسب و معناداری بین گویه ها با مولفه های اصلی مدل و نیز  بین مولفه های اصلی با یکدیگر مشاهده شد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_160983.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_160983_799b2c62a8a4f33c33285d7bd1d7be83.pdf ER -