TY - JOUR ID - 160951 TI - بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ی عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - صفاریه, محدثه AU - رضایی, علی محمد AU - محمدی فر, محمدعلی AD - کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه روانشناسی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 0 SP - 1 EP - 15 KW - عملکرد تحصیلی KW - روایی KW - پایایی KW - پرسشنامه فام و تیلور DO - 10.22118/edc.2021.305873.1891 N2 - هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی روایی و پایایی مقیاس عملکرد تحصیلی فام و تیلور بود.روش کار: در این مطالعه از روش روانسنجی استفاده گردید. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سمنان به تعداد 3952 نفر و نمونه پژوهش متشکل از 400 دانش آموز بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. بررسی روایی مقیاس با استفاده از آزمون های KMO و کرویت بارتلت انجام گرفت.نتایج: نتایج حاکی از مطلوب بودن یافته های هر دو آزمون بود و هر دو عامل با مقدار ویژه بیشتر از یک یافت شد. این دو عامل در مجموع توانستند 268/75 درصد از واریانس تمامی متغیرهای پژوهش را تبیین کنند. با چرخش واریماکس تعیین شد که ابعاد خودکارآمدی، برنامه ریزی و انگیزش مربوط به عامل اول و فقدان کنترل پیامد و تأثیر هیجانی مربوط به عامل دوم هستند. جهت تعیین پایایی ابزار از همسانی درونی به شیوه ی آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 904/0 به دست آمد که بسیار مطلوب می باشد. شاخص های برازش مدل دو عامل استخراج شده نیز نیکویی مدل تدوینی را تأیید نمودند.نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت که مقیاس عملکرد تحصیلی فام و تیلور از روایی و پایایی مناسبی برای اجرا در پژوهش های مربوط به دانش آموزان ایرانی برخوردار است. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_160951.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_160951_da049abad6ec1ed911ea68cdda32d1e3.pdf ER -