TY - JOUR ID - 157933 TI - شناسایی و اعتباریابی مولفه ها و ابعاد رهبری اخلاقی مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با رویکرد شایستگی JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - عبداللهی, حسین AU - شجاع قلعه دختر, لیلا AU - عباس پور, عباس AU - مینایی, اصغر AD - عضو هیات علمی گروه برنامه ریزی و مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران AD - دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران. AD - عضو هیات علمی گروه برنامه ریزی و مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران. AD - عضو هیات علمی گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 2 SP - 322 EP - 337 KW - اعتبار یابی KW - رهبری اخلاقی KW - شایستگی KW - دانشگاه علوم پزشکی مشهد DO - 10.22118/edc.2021.285585.1799 N2 - مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی مولفه­ها و ابعاد رهبری اخلاقی مدیران گروه­های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با رویکرد شایستگی است.روش کار: پژوهش حاضر از نظر گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌ آمیخته است. در ابتدا، با استفاده از اطلاعات حاصل از مصاحبه با مدیران گروه­های آموزشی اطلاعات جمع­آوری و سپس کدگذاری شد در بخش کیفی 16 نفر به عنوان نمونه  به شیوه هدفمند انتخاب شده­اند، مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی 300 نفر از اعضای هیات علمی با استفاده از فرمول کوکران تعیین و با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شده­اند. جهت تعیین رابطه بین گویه­ها و سازه­های متناظرشان از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد به منظور بررسی پایایی از شاخص­های ضریب الفای کرونباخ و پایایی مرکب، جهت تعیین روایی همگرا  از شاخص بار عاملی و شاخص میانگین واریانس استخراج شده با استفاده از نرم افزارPLS  Smart  استفاده شد. جهت تعیین روایی واگرا از شاخص بار عرضی و جهت تعیین کیفیت اندازه گیری از شاخص اشتراک با روایی متقاطع استفاده شد.نتایج: یافته ها نشان داد که مقدار آلفای کرونباخ و پایایی مولفه­ها بیشتر از70 و معیار روایی همگرا برای هر سه بعد بیشتر از 50 بود .با توجه به داده­های حاصل از شاخص بار عرضی، این مدل اندازه‌گیری از روایی تشخیصی مناسبی برخوردار است. مقادیر روایی متقاطع (CV Com) نیز نشان داد که مدل از کیفیت لازم برخوردار است.نتیجه گیری: یافته­های پژوهش نشان داد که سه بعد شایستگی اخلاقی، شایستگی فنی و رفتارهای رهبری اخلاقی از مهم­ترین ابعاد رهبری اخلاقی در مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می­باشد UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_157933.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_157933_310589cd9b0a105ea8794ec852f4c951.pdf ER -