TY - JOUR ID - 147043 TI - ارزیابی برگزاری اولین دوره فیزیوپاتولوژی طب نظامی در دوره پزشکی عمومی JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - بهزادنیا, محمدجواد AU - خواجه آزاد, مجتبی AU - دانیال, زهرا AD - عضو هئیت علمی، مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...، تهران، ایران AD - عضو هیئت علمی، مرکزمطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...، تهران، ایران AD - دکترای مدیریت آموزشی، مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 4 SP - 1153 EP - 1163 KW - طب نظامی KW - دوره فیزیوپاتولوژی KW - برنامه درسی DO - 10.22118/edc.2021.275595.1737 N2 - پزشکی متشکل از چهار مقطع علوم پایه؛ فیزیوپاتولوژی؛ کارآموزی و کارورزی می باشد. دوره ١ ساله  فیزیوپاتولوژی شامل مباحث داخلی، فارماکولوژی، سمیولوژی (علامت شناسی و مهارتهای معاینه بالینی)، پاتولوژی می­باشد. امروزه کشورها برای آموزش پزشک نظامی به عنوان بخشی از پزشکان در سطوح عمومی و تخصصی، برنامه­های درسی مشخصی را طراحی کرده­اند. از مسائلی که باید پزشکان در طب نظامی به آن توجه داشته باشند، جنگ­های نوین  و روش­های پیشگیری و مقابله با آنها است. این پژوهش، با توجه به اهمیت منابع انسانی در طب نظامی و جهت بررسی آمادگی و حرفه­ای­سازی دانشجویان پزشکی، انجام شده است. هدف پژوهش، پاسخ مناسب در موقعیت­های نظامی و بحرانی است. روش کار در پژوهش حاضر ترکیبی بود.  در بخش کیفی با استفاده از داده های به دست آمده از تحلیل محتوای مقالات و نظرات 15 نفر از اساتید دانشگاه­، پرسشنامه سنجش نیاز طراحی شد. در بخش کمّی از روش دلفی و نمونه­گیری گلوله برفی استفاده شد. تکمیل پرسشنامه با استفاده از نمونه های دردسترس مشتمل بر 20 نفر از اساتید و 25 نفر از دانشجویان شرکت­کننده در دوره بودند. شاخص­های مورد ارزیابی پرسشنامه از سه بخش محتوا، مدرس و سازماندهی اخذ گردید. براساس نتایج، سه واحد آموزشی طب نظامی طی چهارهفته  به صورت  نظری-عملی به برنامه درسی فیزیوپاتولوژی پزشکی عمومی اضافه شده است. نتایج به دست آمده نشان  از اهمیت تدریس واحدهای آموزشی طب نظامی در دوره های فیزیوپاتولوژی و استفاده از منابع به­روز طب رزمی دارد و می­تواند در آموزش دانشجویان پزشکی عمومی جهت فضاهای نظامی و  بحرانی نقش بسیار مهمی داشته باشد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_147043.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_147043_25bb93fc00a20117c53ae4fe97b73d3c.pdf ER -