TY - JOUR ID - 147038 TI - رتبه‌بندی مؤلفه‌های مؤثر بر مشارکت اعضای هیئت علمی در استفاده از آموزش الکترونیک، پیش از بحران کرونا با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی: مطالعة موردی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1398 JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - جهانی فرد, الهام AU - حسن زاده کرمانشاهی, محمد صالح AU - شریفی فرد, منا AU - مراغی, الهام AU - رجایی, فاطمه AD - گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین. دانشکده بهداشت. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. اهواز. ایران AD - کارشناس حشره شناسی پزشکی، گروه حشره شناسی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه حشره شناسی،دانشکده بهداشت، دانشگاه جنذدی شاپور، اهواز، ایران AD - Golestan BLvd. AD - کارشناسی ارشد حشره شناسی پزشکی، گروه حشره شناسی پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 4 SP - 1126 EP - 1138 KW - رتبه‌بندی KW - آموزش الکترونیکی KW - فرایند تحلیل سلسله مراتبی KW - آموزش پزشکی KW - بحران کرونا DO - 10.22118/edc.2021.276548.1739 N2 - آموزش الکترونیکی، به فرایندی اطلاق می­شود که در آن برای طراحی، مدیریت، ارائه، هدایت، تبادل، پشتیبانی و توسعة یادگیری از فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده می­شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مرتبط با تمایل اعضای هیئت علمی جهت استفاده از آموزش الکترونیک است. معیارها و زیرمعیارهای مرتبط با مشارکت اعضای هیئت علمی در استفاده از آموزش الکترونیک از مطالعات منتشر شده استخراج شدند. جداول ماتریسی از معیارها و زیرمعیارها تهیه ­شده و توسط اعضای هیئت علمی شاغل در دانشگاه، بر اساس مقیاس ساعتی تکمیل شد. وزن معیارها و زیرمعیارها با استفاده از نرم افزار  Expert Choice  11 تعیین گردید. مقایسة وزن عوامل در گروه­های مستقل از هم با استفاده از آزمون من ـ ویتنی انجام شد. میانگین سن شرکت کنندگان در مطالعه، 7/64± 44/37 سال بود. اغلب نمونه (درصد 60/4) را مردان تشکیل می­دادند. معیارهای شخصیتی، پداگوژیکی و اداری/ حقوقی به ترتیب وزن­های 0/395، 0/281 و 0/138 را به خود اختصاص دادند. زیرمعیارهای خودکارآمدی رایانه­ای، مهارت در تولید محتوای الکترونیک، پایین بودن اطلاعات اساتید در بهره­گیری از فناوری اطلاعات، عدم فرهنگ سازی و اطلاع­رسانی جهت تدریس مجازی و عدم وجود سیاست، خط مشی و قوانین اجرایی به عنوان مهم­ترین مؤلفه­های مؤثر بر استفاده اعضای هیئت علمی از آموزش مجازی معرفی شدند. آموزش مجازی فرصتی ویژه و استثنایی است که می­توان با رفع موانع موجود و در نظر گرفتن عوامل تشویقی و حمایتی در جهت استفاده و کاربرد آن توسط اعضای هیئت علمی و دانشگاه­ها موفق بود. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_147038.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_147038_c03efad245925fe9354de4f2ea5422d4.pdf ER -