TY - JOUR ID - 141589 TI - طراحی الگوی توسعه مهارتهای مدیریتی مدیران با روش داده بنیادبه‌عنوانیک حوزه مطالعاتی مدیریتی در مدیریت آموزشی JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - اسد, حمیدرضا AU - محمودی, امیرحسین AU - کبریا, بهارک شیرزاد AU - حمیدی فر, فاطمه AD - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. AD - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 3 SP - 849 EP - 864 KW - مهارت KW - مهارت‌های مدیریتی مدیران KW - داده بنیاد KW - رهیافت نظام‌مند DO - 10.22118/edc.2021.269359.1682 N2 - هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه مهارت‌های مدیریتی مدیران با روش داده بنیاد به ‌عنوان یک حوزه مطالعاتی مدیریتی در مدیریت آموزشی بود. روش پژوهش از نظر ‌هدف ‌کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی بود که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. ‌جامعه ‌آماری ‌‌شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه درزمینه مهارت‌های مدیریتی مدیران بود. روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند بود که30 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها به‌صورت سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده‌ها شامل مصاحبه نیمه سازمان ‌یافته بود و پرسشنامه گردآور ی داده‌ها از طریق روش داده بنیاد بارهیافت نظام‌مند انجام شد. روایی پژوهش از روش سه سویه سازی و پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین‌شد. برای ‌تحلیل‌ داده‌های کیفی ‌از فراترکیب، تحلیل مضمون ‌و نرم­افزار MAXQDIA ‌استفاده‌ شد. درنهایت 3 بعد، 13 مؤلفه و 65 شاخص نهایی شد. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که ابعاد مهارتهای مدیریتی مدیران شامل بعد فردی (خودآگاهی، مدیریت استرس، مدیرت حل اثربخش مسئله) بعد میان فردی (مهارت ارتباطات سازنده، مهارت انگیزش اثربخش، مهارت تأثیرگذاری، مهارت مدیریت تضاد) و بعدگروهی (مهارت تفویض اختیار،مهارت تیمی،مهارت هدایت تغییرمثبت،به‌کارگیری فناوری، به‌کارگیری الزامات مدیریتی) بود. بر اساس یافته‌های‌ به‌دست‌آمده الگوی ارائه‌شده از برازش نسبتاً قابل ‌قبولی برخوردار بود و مورد تأییدقرارگرفت. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_141589.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_141589_b0bba1ffe15558c624eeb9b6cc5c7556.pdf ER -