TY - JOUR ID - 141409 TI - تعیین سطح آگاهی و مهارت شغلی تکنولوژیست های رادیولوژی و اولویت بندی نیازهای آموزشی آنان در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - طهماسبی, مرضیه AU - فرزانگان, زهرا AU - چکی, محسن AU - قاسمی, محمد صادق AD - عضو هیئت علمی، گروه رادیولوژی، دانشکده پیراپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران. AD - عضو هیئت علمی، گروه فیزیک پزشکی و تکنولوژی پرتودرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی، گروه فیزیک پزشکی و تکنولوژی پرتودرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 3 SP - 726 EP - 739 KW - آگاهی KW - مهارت KW - اولویت بندی نیازهای آموزشی KW - تکنولوژیست های رادیولوژی DO - 10.22118/edc.2021.249410.1543 N2 - با توجه به نقش تکنولوژیست های رادیولوژی در کنترل تابش گیری بیماران و تهیه تصاویر با کیفیت و تأثیر مهارت و آگاهی در به ثمر رسیدن این امر، این مطالعه توصیفی - مقطعی جهت تعیین آگاهی و مهارت پرتوکاران و اولویت بندی نیازهای آموزشی آنان با استفاده از پرسشنامه طراحی شده توسط محققان که شامل مشخصات جمعیت شناختی و  سؤالاتی  درخصوص  میزان آگاهی و  مهارت شغلی  تکنولوژیست ها از دیدگاه خودشان بود، در میان 94 نفر از پرتوکاران شاغل در مراکز رادیولوژی برخی بیمارستان های آموزشی شهر اهواز  انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 24 و آزمون ANOVA  و T دو نمونه مستقل صورت گرفت. بالاترین نمره خودارزیابی آگاهی و مهارت به ترتیب مربوط به انتخاب شرایط تابش مناسب و انجام رادیوگرافی پرتابل و پایین ترین نمرات مربوط به نحوه کار با نظام PACS بود. بر اساس نظرات پرتونگاران و میزان اهمیت در شغل، آگاهی از تکنیک های پرتونگاری و مهارت در آن، اهمیت بیشتری دارد. بین جنسیت و نمره آگاهی و نوع استخدام و نمره  مهارت، رابطه معنی دار آماری وجود داشت. به طور کلی سطح آگاهی و مهارت پرتوکاران شاغل در بخش های رادیولوژی شهر اهواز مطلوب بود. برگزاری دوره های آموزشی و آزمون های ارزشیابی و بهره گیری از اطلاعات علمی روز می تواند در بهبود ارائه خدمات و کیفیت تصاویر و کاهش دز دریافتی بیماران مؤثر باشد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_141409.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_141409_46f42e0089ac15ab8b6f46a63ee1ae29.pdf ER -