TY - JOUR ID - 140115 TI - تدوین طراحی الگوی شایستگی مدیران مدارس JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - ابراهیم پور, مهرداد AU - چرابین, مسلم AU - اکبری, احمد AU - زنده دل, احمد AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر نیشابور، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر نیشابور، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر بردسکن، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه آمار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر نیشابور، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 0 SP - 439 EP - 453 KW - الگوی شایستگی KW - مدیران KW - مدارس DO - 10.22118/edc.2020.194352.1109 N2 - این پژوهش با هدف طراحی مدل الگوی شایستگی مدیران مدارس انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان علمی و با تجربه  مدیران سبزوار بودند که با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل  153 نفر بود. ابزار گردآوری داده­ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که از نظرات اساتید و متخصصان استفاده شده است. در بخش کمی نیز به منظور گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته الگوی شایستگی مدیران استفاده شده که از 5 بعد اصلی و 17 بعد فرعی برگرفته از نتایج حاصل از مصاحبه های بخش کیفی بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده­های کیفی از روش داده بنیاد استفاده شده و جهت تجزیه و تحلیل در بخش آمار توصیفی، جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده­ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و برای معنی­داری رابطه بین متغیرها از آزمون t و برای آزمون کفایت نمونه و همبسته بودن از آزمونKMO  و بارتلت و همچنین طراحی مدل انجام ­گردید. نتایج بخش کمی نشان داد که در این پژوهش مقدار t ابعاد الگوی شایستگی مدیران ا از 98/11 تا 03/3 تخمین زده شده است که بیشتر از مقدار  tمفروض (96/1) محاسبه شده است. لذا با توجه به معنی دار بودن این ضریب با 99 درصد اطمینان می­توان بیان نمود که تمام ابعاد فوق بر آن اثر مثبت می­ گذارد. بیشترین مقدار  tمربوط به بعد دانش و آگاهی و کمترین آن بعد انتقاد­پذیری است. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_140115.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_140115_79f6b8e6db4699c5890444d5f53bd1d7.pdf ER -