TY - JOUR ID - 138729 TI - ارائه مدل سبک شناسی رهبری مدیران مدارس JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - شعبانی, علیرضا AU - سلیمان پور, جواد AU - خلخالی, علی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. AD - عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. AD - عضو هیئت علمی، مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 0 SP - 255 EP - 265 KW - سبک رهبری KW - مدیران مدارس KW - روش آمیخته KW - ارائه مدل DO - 10.22118/edc.2020.251006.1554 N2 - پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه مدل سبک شناسی رهبری مدیران مدارس برای دوره متوسطه انجام شد. رکن اصلی رشد و توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای نیروی انسانی ماهر و متخصص آن جامعه است، تعلیم و تربیت در پرورش نسل آینده نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است. رویکرد پژوهشی برای انجام این پژوهش آمیخته اکتشافی بود. ابتدا در بخش کیفی پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته و گروه کانونی استفاده شد. در مرحله دوم از روش پژوهش کمی و روش پرسشنامه به شیوه تحلیل توصیفی و استنباط استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی و مدیران مدارس و برنامه ریزان مدیریتی در مدارس بودند. حجم نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران 480 نفر مدیران و معلمان و 20 نفر هیات علمی و پرسشنامه اعتبار یابی 74 سوالی(135 نفر) گردآوری شد. اعتبار پرسشنامه های محقق ساخته توسط صاحب نظران تأیید، و پایایی پرسشنامه ها به ترتیب بر اساس آلفای کرونباخ(85/0)و(97/0) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری مصاحبه ها به وسیله نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و Smart PLSاستفاده شد. نتایج نشان داد عناصر سبک شناسی رهبری مدیران مدارس شامل 13 عنصر بود که بعد از ارائه مدل و بررسی ضرایب تأثیر و همبستگی همگی متغیرها تأیید شد. در نهایت با توجه به الگوی ارائه شده می توان اقدامات لازم را اجرا نمود. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_138729.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_138729_5eb8450f39716cc8526463dfd5dc3dc7.pdf ER -