TY - JOUR ID - 138457 TI - طراحی مدل سنجش عملکرد مدیران آموزش و پرورش کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - یاری, میترا AU - اولادیان, معصومه AU - صفری, محمود AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 0 SP - 133 EP - 144 KW - سنجش عملکرد KW - مدیران آموزش و پرورش KW - سند تحول بنیادین DO - 10.22118/edc.2021.262277.1650 N2 - هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سنجش عملکرد مدیران آموزش و پرورش کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به روش اکتشافی انجام شد. گردآوری داده‌ها به روش آمیخته و ابزار گرد آوری داده‌ها مصاحبه و پرسشنامه بود. در بخش کیفی جامعه آماری شامل خبرگان (جامعۀ علمی دانشگاهی و متخصصان آموزش و پرورش) بوده که تعداد 20 نفر برای نمونه انتخاب شدند در بخش کمی جامعة آماری شامل کلیه مدیران وزارت آموزش و پرورش ادارات کل استان‌ها در سال 1399 بود که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه به تعداد 269 نفر همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده­های جمع­آوری شده، در بخش کیفی با استفاده از نرم­افزار MAXQDA و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم­افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام می‌شود. در این تحقیق برای توصیف داده‌ها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی، جدول توزیع فراوانی، ترسیم نمودارها و هم­چنین توصیف ویژگی‌های پاسخ دهندگان به پرسشنامه استفاده گردید و در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته شد. نتایج نشان داد مولفه‌های: مولفه ساختار مسؤلیت سازمان، مولفه محتوای اطلاعات عملکرد، مولفه انسجام اطلاعات عملکرد، مولفه مدیریت‌پذیری اطلاعات عملکرد، مولفه پاسخگویی، مولفه سبک مدیریت، مولفه جهت‌گیری عملی سازمان، مولفه ارتباط پیرامون عملکرد و در نهایت مولفه همسویی، به عنوان مولفه ­ها و شاخص­های موثر بر سنجش عملکرد مدیران آموزش و پرورش کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین است. بررسی شاخص‌های برازش الگو در تحلیل عاملی، نشان از برازش مدل بود. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_138457.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_138457_1e0f9c1ad0a89bf03fed35f7e92a066b.pdf ER -