TY - JOUR ID - 138082 TI - شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های یادگیری مشارکتی در مدارس ابتدایی شهر بندرعباس JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - قریشی, بدرالسادات AU - جعفری, پریوش AU - باقری, مهدی AU - قورچیان, نادرقلی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسالمی، بندرعباس، ایران. AD - عضو هیات علمی گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - عضو هیات علمی گروه مدیریت اموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 0 SP - 27 EP - 38 KW - یادگیری مشارکتی KW - معلمان KW - دانش آموزان DO - 10.22118/edc.2020.249089.1532 N2 - مطالعه حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های یادگیری مشارکتی در مدارس ابتدایی شهر بندرعباس انجام شد. این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از استراتژی نظریه‌پردازی داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان شاغل به تدریس در سال تحصیلی 98-1397 آشنا و فعال در حوزه روش های یادگیری مشارکتی بودند. نمونه آماری پژوهش با رویکرد اشباع نظری، 12 نفر تعیین شد. یکی از عوامل مهمی که می­تواند میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان را تحت تأثیر قرار دهد، روش­های تدریس معلمان است ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. نتایج به کمک نرم افزار مکس کیودا تحلیل شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها، برای یادگیری مشارکتی ابعاد 5 گانه و مؤلفه های 57 گانه شناسایی شدند که عبارتند از بُعد برنامه درسی (با 4 مؤلفه)، بُعد معلمان (با 18 مؤلفه)، بُعد جوّ مدرسه (با 13 مؤلفه)، بُعد دانش آموزان (با 15 مؤلفه) و بُعد مدیر (با 6 مؤلفه). UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_138082.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_138082_58930f4d444e59d54579b51c8a1fef4d.pdf ER -