TY - JOUR ID - 135292 TI - طراحی مدل تفکر انتقادی در اعضای هیئت علمی حسابداری با هدف ارتقای آموزش JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - اعتمادفروغی, پژمان AU - قنبری, مهرداد AU - شاه ویسی, فرهاد AU - عارفی, مختار AD - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران AD - عضو هیئت‌علمی، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - عضو هیئت‌علمی، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران AD - عضو هیئت‌علمی، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 2 SP - 374 EP - 386 KW - تفکر انتقادی KW - حسابداری KW - آموزش KW - دانشجویان DO - 10.22118/edc.2020.257489.1603 N2 - پژوهش حاضر در پی ارائه مدل تفکر انتقادی در اعضای هیئت علمی حسابداری با هدف ارتقای آموزش انجام گرفت. در این پژوهش ترکیبی از روش کمّی و کیفی استفاده ‌شد که ازنظر نوع داده‌ها؛ توصیفی و روش گردآوری داده‌ها؛ دلفی/پیمایشی بود. تعداد خبرگان در مرحله دلفی 22 نفر از اعضای هیئت علمی دارای سابقه حرفه‌ای و در مرحله پیمایش 384 نفر از فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته حسابداری بودند که دیدگاه خود را در خصوص ابعاد و مؤلفه‌های تفکر انتقادی اعلام نمودند. در این تحقیق پس از مروری بر ادبیات تفکر انتقادی و استفاده از نظرات خبرگان، مدل اولیه استخراج گردید و با استفاده از روش دلفی برای رسیدن به همگرایی نظرات، طی سه مرحله، مدل نهایی مورد تأیید واقع شد. روایی و پایایی مدل با استفاده از تحلیل عامل تأییدی و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، مدل تفکر انتقادی از 12 بعد اصلی شامل: حقیقت‌جویی، تحلیلگری، تجزیه‌وتحلیل، گشوده ذهنی، کنجکاوی، قاعده‌مندی، اعتمادبه‌نفس، کمال، تفسیر، ارزشیابی، توضیح و خودتنظیمی و 45 مؤلفه فرعی تشکیل شد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_135292.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_135292_a7da7f02503817add2af0875b6f47366.pdf ER -