TY - JOUR ID - 135291 TI - ارائه الگوی آموزش الکترونیکی برای دانشگاه های علوم پزشکی استان خوزستان JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - گنجعلی, فهیمه AU - برکت, غلامحسین AU - حسین پور, محمد AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز ، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. AD - عضوهیات علمی،گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز ، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. AD - عضوهیات علمی،گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز ، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 2 SP - 400 EP - 414 KW - الگو KW - آموزش الکترونیکی KW - دانشگاه علوم پزشکی DO - 10.22118/edc.2020.238529.1437 N2 - آموزش الکترونیکی با برخورداری از ویژگـی دسترسی جهانی و اجرای طرح­های منعطف، فرصت­های مهمی را برای تداوم آموزش پزشکی پیشنهاد می­کند. پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی آموزش الکترونیکی برای دانشگاه­های علوم پزشکی که در استان خوزستان انجام شده است. روش این پژوهش بر حسب داده­ها یک مطالعه آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) بوده است. در اجرای بخش کیفی این پژوهش اطلاعات از دو منبع مطالعات پژوهش­های مرتبط و مصاحبه  با اعضای هیئت علمی و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و آموزش مجازی دانشگاههای علوم پزشکی خوزستان بصورت گلوله برفی به دست آمد. از آن­جایی که روش نمونه­گیری بر اساس روش همگن بود، این پژوهش با تعداد 15 متخصص به مرحله اشباع رسید. در بخش کمّی با روش دلفی که برای طراحی پرسشنامه طبق توافق نظر کارشناسان صورت پذیرفت (پایایی0. 7). سپس تعداد 250 پرسشنامه طبق اصول تعیین حجم نمونه در تحلیل رگرسیون چند متغیری برای تعیین حجم نمونه در مدل­یابی معادلات ساختاری به صورت تصادفی تکمیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده­های آماری از نرم افزار Spss و ایموس و آزمون کلموگروف-اسمیرونوف استفاده شد و برای آزمون فرض آماری و تحلیل عاملی تأییدی از روش معادلات ساختاری استفاده شد­. روش آماری به کار گرفته شده برای آزمون سؤالات در این پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری و بهره گرفتن از نرم افزار AMOS است. نتایج نشان داد ویژگی­های فردی فراگیران، محتوا و مطالب آموزشی، مدیریت، کادر متخصص، به کارگیری سخت افزارها و نرم افزارها، پذیرش و جایگاه آموزش، عوامل بیرونی (محیطی) و انجام ارزشیابی بر آموزش به شیوه الکترونیکی تأثیرگذارند UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_135291.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_135291_83a67be99f80ebac857cdd2d735c097e.pdf ER -