TY - JOUR ID - 134896 TI - شناسایی و بررسی مولفه های بازاریابی معنا گرا در سیستم آموزشی دانشگاه JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - حاجی رسولیها, مهسان AU - خیری, بهرام AU - مومنی, ماندان AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه توسعه منابع انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 0 SP - 305 EP - 313 KW - بازاریابی معناگرای ارزشی KW - بازاریابی معناگرای اجتماعی KW - بازاریابی معناگرای مشروع KW - دانشگاه DO - 10.22118/edc.2021.284511.1788 N2 - هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه‌های بازاریابی معناگرا بود. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی چند روشی  مبتنی بر نظریه زمینه‌ای –پدیدار شناختی و از طریق مصاحبه عمیق با پژوهشگران و استادان دانشگاه در رشته‌های مدیریت بازرگانی، جامعه شناسی، روان شناسی، اخلاق و فلسفه انجام شد و ابعاد و مولفه‌های آموزش بازاریابی معناگرا شناسایی شد. مشارکت کنندگان، از طریق فرآیند نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و در نهایت 27 مصاحبه انجام شد. برای تحلیل داده ها، از اصول مرتبط با نظریه زمینه‌ای (کدگذاری باز و انتخابی، تحلیل مقایسه ای مستمر، ایجاد مفاهیم و مقوله‌ها) استفاده شد. نتایج کدگذاری داده ها به شناسایی 11 مفهوم منجر شد که در قالب سه مقوله دسته بندی شدند. بر این اساس، ابعاد بازاریابی معناگرا و نحوه آموزش آن عبارتند از: بازاریابی معناگرای ارزشی، بازاریابی معناگرای اجتماعی و بازاریابی معناگرای مشروع. یکی از اهداف و مسئولیت‌های چهارگانه‌ی آموزش علم بازاریابی، آموزش با هدف ارتقای کیفیت زندگی و پاسخگو بودن جامعه  به شمار می‌رود و چون پارادایم‌های مسلط این علم پاسخگوی نیازهای در حال تغییر بشرِ امروز نیستند، توجه به ایجاد معنا در این مفهوم قابل بررسی می‌باشد. در همین رابطه، پژوهش حاضر ابعاد و مولفه‌های بازاریابی معناگرا را شناسایی کرده است. نتایج این پژوهش می‌تواند برای شناسایی، برنامه ریزی و ارائه راهکارهایی برای ترغیب دانشگاهیان و سازمان‌ها به آموزش بازاریابی معناگرا و ارتقا آن در سازمان‌ها و مجامع سیاست گذار عمومی قرار گیرد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_134896.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_134896_ff66efc96693c1d0a99f745c52f4191f.pdf ER -