TY - JOUR ID - 130584 TI - آسیب شناسی مقررات آموزش مداوم JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - مشیراحمدی, علیرضا AD - دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 1 SP - 159 EP - 169 KW - آموزش مداوم پزشکی KW - آسیب‌شناسی KW - آموزش KW - قانون آموزش مداوم DO - 10.22118/edc.2020.232919.1386 N2 - با تصویب قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی، تعلیم مشمولان این قانون جنبه رسمی یافت. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های حرفه‌ای صاحبان حرفه­های پزشکی و بهبود شرایط خدمات‌رسانی مهم‌ترین اهداف برخواسته از چنین آموزشی است. لذا امروزه آموزش مداوم جامعه پزشکی به‌عنوان اصلی بایسته، مورد توجه است. رسالتی که اجرای آن بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد. باید توجه داشت که آثار مثبت و منفی هر قانونی پس از اجرا مشهود می‌شود. بدیهی است پیامدهای مثبت باید تقویت و پیامدهای منفی حذف یا اصلاح شوند، در غیر این‌صورت قانون ناکارآمد تلقی خواهد شد. در پژوهش حاضر از طریق کلیدواژه‌های قوانین و مقررات آموزش مداوم، مقالات فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های اینترنتی Google Scholar، SID، Magiran جستجو و استخراج شدند. در نهایت از میان 48 مورد یافت شده، تعداد 27 مقاله مرتبط با موضوع این پژوهش، وارد مطالعه شدند. نتایج نشان داد فارغ از مزایای مقررات آموزش مداوم، ایرادات و آسیب‌هایی از جمله عدم امکان دریافت امتیاز از فعالیت‌های آموزشی-پژوهشی، محدودیت دریافت امتیاز از برنامه‌های غیرحضوری، محدودیت در صدور گواهی نهایی، عدم ارائه آموزش کافی برای برخی رشته‌ها و  اختصاص یکسان امتیاز به سخنرانان در مقررات جاری قابل مشاهده است که نیاز به اصلاح آن احساس می‌شود. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_130584.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_130584_6c0158204430e8701462fa32c0d19e67.pdf ER -