TY - JOUR ID - 126417 TI - ارائه الگوی مناسب استقرار مدیریت دانش JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - قربانی, صابر AU - بیک زاد, جعفر AU - نژاد ایرانی, فرهاد AU - بهلولی, نادر AD - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت دولتی، گروه مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. AD - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 4 SP - 754 EP - 763 KW - مدیریت دانش KW - ذخیره سازی دانش KW - انتقال و اشتراک دانش KW - کاربرد دانش DO - 10.22118/edc.2020.223116.1287 N2 - پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مناسب استقرار مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی استان آذربایجان انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته  (کیفی) از نوع علّی بود لذا از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان دستگاه­های اجرایی دانشگاهی نمونه آماری پژوهش را تشکیل ­دادند. با توجه به کفایت نمونه­گیری و اشباع نظری 19 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. داده­ها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع­آوری شد و جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش مقایسه­ای مداوم در سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) استفاده شد. سه مقوله فرعی در شرایط علّی استقرار مدیریت دانش (لزوم ایجاد تغییر، ارتقاء خدمات دانش و راهبرد کسب و کار)، و سه مقوله فرعی در بستر و زمینه استقرار مدیریت دانش (رهبر، عوامل فرهنگی و عوامل ساختاری )، و سه مقوله فرعی در شرایط مداخله­گر استقرار مدیریت دانش )زیر ساخت فناوری اطلاعات، منابع انسانی و ویژگی­های سازمانی)، و سه مقوله فرعی در راهبردهای استقرار مدیریت دانش )مشوق­های دانش، تدوین نقشه دانش و آموزش و توانمندسازی)، و سه مقوله فرعی در پیامدهای استقرار مدیریت دانش )بهره وری، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی)، در مدل کیفی مورد تأیید قرار گرفت. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_126417.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_126417_f693dede30b00fbe9424e2603665a327.pdf ER -