TY - JOUR ID - 118734 TI - بررسی میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - عزیزی, زهره AU - رحیمی, صالح AU - احمدی, وکیل AD - دانشجو، کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. AD - عضو هیأت علمی، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. AD - عضو هیأت علمی،گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 3 SP - 472 EP - 484 KW - سواد حریم خصوصی برخط KW - اینترنت KW - دانشجویان دانشگاه رازی DO - 10.22118/edc.2020.219435.1271 N2 - هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی و رابطه آن با ویژگی‎های فردی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 11268 دانشجویان دانشگاه رازی در سال تحصیلی 99-98 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 372 نفر  و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعیین شد. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته سواد حریم خصوصی برخط با 4 مؤلفه‌ (آگاهی از عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات برخط، آگاهی از جنبه‌های فنّی، آگاهی از قوانین و آگاهی از راهکارهای کنترل فردی) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار (873/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته‎ها حاکی از آن است که سطح سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان کمتر از مقدار متوسط است. بیشترین مقدار به مؤلفه «مهارت‌های اجتماعی» و کمترین مقدار به مؤلفه «آگاهی از قوانین حفاظت از اطلاعات» تعلق دارد. همچنین مقطع تحصیلی و سابقه استفاده از اینترنت با سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری دارند و افراد با تحصیلات بیشتر و سابقه طولانی‎تر در استفاده از اینترنت سواد بیشتری دارند. اما بین جنسیت، سن و مدت زمان استفاده از اینترنت و سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری وجود ندارند. با توجه به اهمیت افزایش سواد حریم خصوصی برخط در جهت حفظ حریم خصوصی در اینترنت، باید آموزش و اقدامات لازم در جهت ارتقای سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان صورت گیرد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_118734.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_118734_7e127035a352d2700d54bc2a71b6240b.pdf ER -