TY - JOUR ID - 112727 TI - ارائه مدل رهبری عملکرد در وزارت آموزش و پرورش JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - حسن پور, الهه AU - ایمانی, محمد نقی AU - اولادیان, معصومه AD - دانشجو دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی، دماوند، ایران AD - عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. AD - عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - ویژه نامه SP - 184 EP - 199 KW - رهبری عملکرد KW - ارزشیابی KW - مربی گری KW - برنامه ریزی استراتژیک DO - 10.22118/edc.2019.205071.1166 N2 - هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل رهبری عملکرد در وزارت آموزش و پرورش بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی– بنیادی؛ از نظر روش جمع­آوری داده­ها توصیفی– همبستگی و از نظر نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران آموزش و پرورش بود که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معاونین وزارت آموزش و پرورش در کل کشور به تعداد 905 نفر جهت برآورد حجم نمونة مورد نیاز در بخش کمی پژوهش از روش محاسبه حجم نمونه در مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد و تعداد 310 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبه­های نیمه­ساختار یافته استفاده شد و در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای سنجش پایایی مصاحبه ها، از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده شد. روش تحلیل داده­ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. در بخش کمّی از روش­های آمار توصیفی و استنباطی(آزمون­هایی نظیر همبستگی پیرسون،تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفه­های تشکیل دهنده رهبری عملکرد دروزارت آموزش وپرورش شامل مؤلفه­های برنامه ریزی استراتژیک، مربی گری و ارزشیابی می باشد. همچنین، مؤلفه­های اثرگذار بر رهبری عملکرد شامل مؤلفه­های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تغییر پذیری و اخلاق در کار  و همچنین مؤلفه­های اثرپذیر از رهبری عملکرد در وزارت آموزش وپرورش شامل مؤلفه­های اشتیاق شغلی، بالندگی شغلی و یادگیری سازمانی می باشد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_112727.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_112727_bba17513630cb97960fa14e3775eff53.pdf ER -