TY - JOUR ID - 103977 TI - شناسایی مؤلفه‌های هوشمندی به‌منظور ارائه یک الگوی مناسب برای دانشگاه آزاد اسلامی JO - مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز JA - EDC LA - fa SN - 2251-6506 AU - علاماتی, شکوه AU - شاه طالبی, بدری AU - سعیدیان, نرگس AD - دانشجوی رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. AD - عضو هیأت علمی،گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 1 SP - 62 EP - 73 KW - هوشمندی KW - الگوی مناسب KW - دانشگاه آزاد DO - 10.22118/edc.2019.198921.1133 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های هوشمندی به‌منظور ارائه یک الگوی مناسب برای دانشگاه آزاد اسلامی است. این تحقیق با استفاده از پژوهش اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد.در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون با رویکرد قیاسی و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. محیط پژوهش در بخش کیفی، عبارت بود از 29 مورد مستندات شامل کتب و مقالات مندرج در پایگاه‌ها و وب سایت‌های معتبر در حوزه آموزش عالی،که در بخش داخلی در فاصله زمانی سال‌های 1380 تا 1398 و در بخش خارجی در فاصله زمانی سال‌های 2000 تا 2019، در پایگاه‌های داده معتبر نمایه شده بودند. . مستندات مذکور در بخش کیفی به شیوه نمونه‌گیری سرشماری انتخاب و مضامین از آن‌ها استخراج گردید.  جامعه آماری در بخش کمی را کلیه اعضای هیات علمی در دانشگاه  آزاد کل کشور به تعداد 13119 نفر تشکیل دادندکه از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 373نفر انتخاب گردید.روش نمونه‌گیری مورد استفاده در این قسمت طبقه‌ای نسبتی تصادفی بود. ابزار مورد استفاده در این بخش، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر یافته‌های کیفی بود. به‌منظور اعتبار سنجی، از روایی صوری ، محتوایی (CVR) و سازه تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از رویکرد تحلیلی عاملی استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که، مقادیر مربوط به پایایی برآورد (ضریب آلفای کرونباخ) برای کلیه مضامین بالاتر از 0/7برآورد شد که نشان از همبستگی درونی در حد بالای معرف‌های مضامین پایه می‌باشد. UR - https://edj.ajums.ac.ir/article_103977.html L1 - https://edj.ajums.ac.ir/article_103977_d84751d9b2c215503818b417836e14ed.pdf ER -