%0 Journal Article %T ارزیابی تدریس ایمنی شناسی به روش کلاس معکوس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی خراسان شمالی %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A نامدار احمدآباد, حسن %A یوسفی طبری, سارا %A حسینی, سید حمید %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 10 %N 3 %P 197-208 %! ارزیابی تدریس ایمنی شناسی به روش کلاس معکوس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی خراسان شمالی %K ایمنی شناسی %K کلاس معکوس %K ارزیابی %K دانشجو %R 10.22118/edc.2019.93680 %X کلاس معکوس یک مدل برنامه درسی مؤثر و پیشرفته است که سبب یادگیری با دوام و عمیق می‌گردد. این مطالعه برای ارزیابی درس ایمنی شناسی به روش کلاس معکوس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی خراسان شمالی اجرا شد. در این مطالعه توصیفی_تحلیلی تعداد 129 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با روش طبقه‌بندی بر اساس دانشکده و رشته با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. کلاس معکوس ایمنی شناسی از طریق درگیر شدن فراگیران در فعالیت‌های پیش کلاسی انجام شد. حل کردن مسئله، بحث در گروه‌های کوچک و ترسیم نقشه مفهومی از وظایف فراگیران در کلاس بود. ارزیابی با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته انجام شد. از نرم افزار گراف پد پریزم برای آنالیز آماری اطلاعات استفاده شد. نتایج با استفاده آزمون مجذور کای برای متغیرهای کیفی و آنالیز واریانس یک طرفه برای متغیرهای کمی صورت گرفت. نتایج ما نشان داد در مؤلفه‌های مختلف، گویه‌های غنای علمی محتواهای ارائه شده، مدیریت کلاس توسط مدرس، فرصت طرح سؤال توسط فراگیر، انجام کار گروهی توسط دانشجویان بالاترین میزان مطلوبیت و گویه‌های تبیین مفاهیم مشکل و پیچیده، ایجاد فرصت برابر برای فراگیران در کلاس، فرصت لازم برای بازخورد کتبی یا شفاهی به دانشجو، آمادگی قبلی دانشجو از کم‌ترین میزان مطلوبیت برخودار بودند. ما نتیجه گرفتیم ایمنی شناسی به صورت کلاس معکوس از طریق انگیزه یادگیری، تعامل و بحث بین فراگیران، ارتباط بین فعالیت‌های پیش و درون کلاسی می‌تواند سبب یادگیری عمیق‌تر گردد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_93680_2b9a1b4f642fd44ae73a4109b0a30c73.pdf