%0 Journal Article %T اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری دانش‌آموزان %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A طهماسبی پور, نجف %A نصری, صادق %A دروگر, سعیده %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 9 %N ویژه نامه 97 %P 99-108 %! اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری دانش‌آموزان %K درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد %K اهمال‌کاری تحصیلی %K دانش‌آموزان %R %X اهمال­کاری تحصیلی مشکل رفتاری شایع در محیط­های آموزشی است که دارای پیامد­های منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل موثر بر آن حائز اهمیت است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر­بخشی آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال­کاری دانش­آموزان است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه­ی دانش­آموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستان شهید صادقی تهران در سال تحصیلی 98-97 است.نمونه پژوهش شامل 30 دانش­آموز(15 نفرگروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) از کسانی که دارای یک انحراف بالاتر از میانگین از پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی کسب کرده بودند و به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. برای اندازه­گیری متغیرها،  پرسشنامه اهمال­کاری سولومون و راثبلوم(1984) برای هر دو گروه اجرا شد و داده­های به دست­آمده از از اجرای پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چند­متغیری و تک­متغیری نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش اهمال­کاری دانش­آموزان در مقایسه با گروه کنترل در پس­آزمون بوده است. بنابراین؛ مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می­تواند جزء برنامه­های مداخلاتی مراکز مشاوره مدارس به منظور کاهش اهمال­کاری گروه­های هدف قرار گیرد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_88522_2b8b4462c95f02ca6edca841e6bfa386.pdf