%0 Journal Article %T مروری بر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی و مهارت های تفکر انتقادی درآموزش پرستاری %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A ادیب حاج باقری, محسن %A صادقی گندمانی, حمیدرضا %D 2017 %\ 07/01/2017 %V 8 %N 1 %P 1-9 %! مروری بر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی و مهارت های تفکر انتقادی درآموزش پرستاری %K مرور سیستماتیک %K نقشه کشی مفهومی %K آموزش پرستاری %K مهارت های تفکر انتقادی %R %X صاحب نظران معتقدند روش های تدریس اثربخش نظیر نقشه‌کشی مفهومی می تواند به توسعه ی مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری کمک کند. لذا مطالعه ی حاضر با هدف مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه ی تأثیر آموزش نقشه کشی مفهومی بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در ایران و جهان انجام شد. یک مطالعه ی مروری بر 13 مقاله ی تحقیقی، مروری و متاآنالیز منتشر شده از سال های 1998 تا 2015 میلادی که تأثیر آموزش به شیوه ی نقشه کشی مفهومی بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری را بررسی کرده بودند، انجام شد. جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی دارای متن کامل قابل دسترسی در پایگاه های, Google Scholar, PubMed, Science Direct and Ovid با استفاده از کلیدواژه‌های Concept mapping, Critical thinking skills, Nursing student, Nursing Education در عنوان و یا چکیده، انجام شد. در نهایت، 11 مطالعه ی نیمه تجربی و 2 مطالعه تجربی مرور شد. معیار ارزیابی در اکثر مقالات، پرسشنامه ی مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. اکثر مطالعات گزارش کرده اندکه آموزش به روش نقشه کشی مفهومی موجب تقویت مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری می شود. یافته های این مطالعه نشان داد، مطالعات در ارتباط با نقشه کشی مفهومی هنوز در ابتدای راه است. لذا تأثیر مثبت آموزش به شیوه ی نقشه کشی مفهومی بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری هنوز موضوعی قابل بحث است و نیازمند انجام مطالعات مداخله‌ای بیشتر، به صورت طولی با تعداد نمونه بیشتر و با کیفیت بالاتر است. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_79818_3066301225a81886045b68491176c12c.pdf