%0 Journal Article %T بررسی مهارت تفکر انتقادی و مؤلفه های آن در دانشجویان پرستاری %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A شهبازی, سارا %A حیدری, محمد %A باقری, مجتبی %A پور نظری, مهدی %D 2015 %\ 10/23/2015 %V 6 %N 3 %P 268-274 %! بررسی مهارت تفکر انتقادی و مؤلفه های آن در دانشجویان پرستاری %K تفکر %K تفکر انتقادی %K پرستار %R %X مهارت های تفکر انتقادی در آموزش پزشکی هدف غایی بوده و دانشجویانی که منتقدانه تفکر می کنند کمتر به قضاوت های غلط می پردازند و بیشتر بر حیطه ی بالین متمرکز می شوند که خود می تواند خلأ میان آموزش تئوریک و بالینی را کاهش دهد. لذا هدف از این مطالعه، بررسی مقایسه ای مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده ی پرستاری می باشد. این پژوهش توصیفی-تحلیلی بر روی کل دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده ی پرستاری بروجن به تعداد 60 نفر انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. اطلاعات در نسخه ی 16 نرم افزار SPSS با استفاده از تست های آماری توصیفی و تحلیلی کای دو و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد میانگین نمره ی تفکر انتقادی دانشجویان 075/4±883/8 می باشد. کمترین نمره مربوط به دانشجویان ترم دوم (589/4±166/8) و بیشترین نمره مربوط به دانشجویان ترم هشتم (419/3±769/9) بود که این اختلاف از نظر آماری هم معنادار بود (05/0P<). از بین زیرگروه های تفکر انتقادی، استدلال قیاسی از میانگین بالاتری برخوردار بود (011/2±766/4). با اینکه تفکر انتقادی بخش ضروری صلاحیت حرفه ای پرستاری است، نتایج این مطالعه، نشان دهنده ی ضعف این مهارت در دانشجویان پرستاری می باشد. با توجه به اینکه افزایش قابل توجهی در میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان ترم آخر صورت نگرفته است، این موضوع می تواند نشانگر ضعف کلی در زمینه ی پرورش تفکر انتقادی در برنامه های آموزشی باشد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_79754_1b9ff7dd2bb8568842d03e97d9a0f2aa.pdf