%0 Journal Article %T بررسی و مقایسه ی میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A سام, شیما %A رفیعی, فروزان %A ناظری, مسعود %A سام, عباس %A رفیعی, فروزان %A شهروان, آرش %D 2015 %\ 10/23/2015 %V 6 %N 3 %P 220-228 %! بررسی و مقایسه ی میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی %K هوش هیجانی %K استرس %K افسردگی %K دانشجویان علوم پزشکی %K دانشجویان فنی-مهندسی %R %X این مطالعه به منظور بررسی و مقایسه ی میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی- مهندسی انجام شد. این مطالعه ی مقطعی بر روی 383 نفر از دانشجویان سال های اول تا سوم رشته های پزشکی، دندان پزشکی، پرستاری، مهندسی کامپیوتر، الکترونیک و مواد که به صورت تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده بودند (از هر رشته 60 نفر)، انجام شد. جهت سنجش از پرسش نامه های هوش هیجانی شوته (33SSEIT-) ، استرس کسب شده (10PSS-) و افسردگی بک (21BDI-) استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون های معنادار بودن ضریب همبستگی پیرسون، مجذور کای و t گروه های مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میانگین نمره ی هوش هیجانی در کل جمعیت مورد مطالعه 4/13±4/121، میانگین نمره ی استرس تجربه شده 8/6±5/17، و میانگین نمره ی افسردگی آزمون بک 7/8±28/10 به دست آمد. همبستگی منفی و معنادار بین هوش هیجانی و استرس (417/0=r، 01/0=P) و هوش هیجانی و افسردگی (372/0r=، 01/0=P) مشاهده شد. بین دانشجویان رشته های مختلف از لحاظ هوش هیجانی، استرس و افسردگی اختلاف معناداری مشاهده نشد (05/0P>). همچنین رابطه‌ی بین سن، جنس، وضعیت تأهل و سطح تحصیلات با هوش هیجانی، استرس و افسردگی نیز معنادار نبود (05/0P>). می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی در کاهش استرس و افسردگی دانشجویان مؤثر است و تفاوتی در این مؤلفه ها بین دانشجویان علوم پزشکی و فنی- مهندسی وجود ندارد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_79749_1c23e94534ca18533682c93e79a99b54.pdf