%0 Journal Article %T بررسی تأثیر آموزش بر کاهش میزان تکرار تصاویر رادیوگرافی توسط دانشجویان در بیمارستان های آموزشی اهواز %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A بهروزی, عبدالحمید %A پیر کی, مسلم %A ایتی, پوران %A فلاحی, مریم %D 2015 %\ 06/22/2015 %V 6 %N 2 %P 92-98 %! بررسی تأثیر آموزش بر کاهش میزان تکرار تصاویر رادیوگرافی توسط دانشجویان در بیمارستان های آموزشی اهواز %K رادیوگرافی %K رد و تکرار %K دوزگیری %K آموزش %K دانشجویان %R %X رد و تکرار رادیوگرافی ها، مشکلات متعددی را در بخش های تصویربرداری به وجود می آورد. ارتباط بین سطح آموزش و بهبود عملکرد کاملاً شناخته شده است. تکرار تصاویر رادیوگرافیک سبب افزایش پرتوگیری بیمار و پرسنل می شود. هم چنین هزینه های بخش را نیز افزایش خواهد داد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بر میزان تکرار تصاویر رادیوگرافیک توسط دانشجویان پرتونگاری در بیمارستان های آموزشی شهر اهواز است. جامعه ی مورد بررسی تعداد 70 نفر دانشجویان رشته ی پرتونگاری بود. حجم نمونه ی انتخاب شده از این جامعه 59 نفر بود. عملکرد دانشجویان به وسیله ی چک لیست محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفته است. چک لیست، حاوی اطلاعات مربوط به تعداد رادیوگرافی های انجام شده، تعداد رادیوگرافی های رد و تکرار شده و اطلاعات شخصی افراد بود. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS نسخه ی 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از کل تعداد 2496 رادیوگرافی انجام شده، تعداد 284 (3/11 درصد) رادیوگرافی تکرار شده بود. از این تعداد 1026 رادیوگرافی توسط دانشجویان قبل مداخله گرفته شده بود. از این تعداد 199 (3/19 درصد) تکرار شده بود. پس از مداخله، تعداد 1470کلیشه توسط دانشجویان گرفته شد. از این تعداد 85 آزمون (7/5 درصد) تکرار شدند. حالت گماری نادرست (9 درصد)، عدم انتخاب فاکتورهای صحیح تابش (3/7 درصد) مهمترین علل رد و تکرار رادیوگرافی ها بودند. آموزش و تغییر در نحوه ی ارائه ی آن، عامل مؤثری در کاهش تعداد رادیوگرافی‌هاست. تمرکز بیشتر بر روی آموزش مستمر عملی دانشجویان، تهیه و تنظیم جداول فاکتور‌های تابش، استفاده از فانتوم های آموزشی در کاهش تعداد رادیوگرافی های تکرار شده مؤثر است. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_79736_144aba9c587b7aadf37b083262278ad6.pdf