%0 Journal Article %T مقایسه ی تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و الکترونیکی بر دانش و نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به الکتروشوک_درمانی %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A نصیری, مصطفی %A نصیری, مرتضی %A داورپناه, محسن %A آدرویشی, سارا %D 2015 %\ 01/21/2015 %V 5 %N 4 %P 321-330 %! مقایسه ی تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و الکترونیکی بر دانش و نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به الکتروشوک_درمانی %K آموزش الکترونیکی %K سخنرانی %K الکتروشوک_درمانی %K دانش %K نگرش %K دانشجویان پرستاری %R %X الکتروشوک_درمانی یکی از روش های درمانی است که با وجود کاربرد گسترده ی آن در درمان برخی از بیماری های روانی هنوز سطح دانش و نگرش افراد حتی پرسنل پزشکی و پرستاری نسبت به این روش ضعیف است. از آن جا که مهمترین هدف هر رویکرد آموزشی ارتقای سطح دانش و نگرش یادگیرنده است و نظر به این که روش های سنتی آموزش مانند سخنرانی به تنهایی پاسخگوی نیازهای دانشجویان نیست، این مطالعه با هدف مقایسه ی تأثیر آموزش الکتروشوک_درمانی به دو روش سخنرانی و الکترونیکی بر دانش و نگرش دانشجویان پرستاری انجام شده است. این پژوهش نیمه تجربی بر روی 40 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1392 انجام شد. دانشجویان به روش سرشماری و غیرتصادفی با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب و به دو گروه 20 نفری کنترل (آموزش از طریق سخنرانی) و آزمایش (آموزش الکترونیکی به وسیله ی لوح فشرده) تقسیم شدند. قبل و 2 هفته بعد از مداخله، اطلاعات مربوط به دانش و نگرش دانشجویان در مورد الکتروشوک_درمانی به وسیله ی پرسش نامه ی محقق ساخته جمع آوری شده و داده ها با استفاده از نسخه ی 19 نرم افزار SPSS و به وسیله ی توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار، آزمون هایt و کای اسکویر تجزیه و تحلیل شدند. پس از مداخله، دانش و نگرش هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله افزایش معناداری یافت (05/0P<). میانگین افزایش آگاهی در گروه سخنرانی 40/4±55/7 و در گروه آموزش الکترونیکی 97/3±55/10 بود که اختلاف معنادار می باشد (03/0P=)، اما افزایش نگرش در گروه سخنرانی 96/4±05/2 و در گروه آموزش الکترونیکی 82/5±95/1 بود که تفاوت معنادار نیست. با توجه به این که آموزش الکترونیک بر دانش دانشجویان مؤثرتر از سخنرانی بود، به کارگیری آن در فرآیند آموزش توصیه می‌شود. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_79717_cce65deed873c1ccbce77016e6b5fbb2.pdf