%0 Journal Article %T عوامل مؤثر بر انگیزش پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر بجنورد جهت شرکت در برنامه های آموزش ضمن خدمت %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A حارث ابادی, مهدی %A صادقی, احمد %A عباسی, زهره %A حسینی, سید حمید %D 2014 %\ 06/22/2014 %V 5 %N 2 %P 114-121 %! عوامل مؤثر بر انگیزش پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر بجنورد جهت شرکت در برنامه های آموزش ضمن خدمت %K انگیزش %K آموزش ضمن خدمت %K پرستار %K بیمارستان آموزشی %R %X ییکی از روش‌های مفید و مقرون به صرفه برای پیشرفت و هماهنگی حرفه‌ی پرستاری با پیشرفت‌های حاصله در تکنولوژی علوم پزشکی و اجتماعی، آموزش ضمن خدمت می‌باشد که شامل تمام آموزش‌های شغلی است که برای ارتقای کیفیت عملکرد افراد به آن‌ها داده می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر انگیزش پرستاران جهت شرکت در برنامه‌های آموزش ضمن خدمت انجام گرفت. این مطالعه از نوع توصیفی_مقطعی می‌باشد که در سال 1389 در شهر بجنورد انجام گرفت. جامعه‌ی پژوهش کلیه پرستاران شاغل در دو بیمارستان آموزشی این شهر و نمونه پژوهش 120 نفر از این تعداد بودند که به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که انگیزش افراد در خصوص شرکت در برنامه‌های آموزش ضمن خدمت را در 4 حیطه (عوامل شخصی، حیطه سازمانی، عوامل حرفه‌ای و عوامل مرتبط با برنامه‌ریزی دوره) می‌سنجید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کای دو، تی تست و ضریب همبستگی توسط نسخه‌ی 18 نرم‌افزار SPSSبهره‌گیری شد. 57% افراد مورد مطالعه معتقد بودند که شرکت در برنامه‌های آموزش ضمن خدمت، دانش، آگاهی و مهارت‌های عملکردی آن‌ها را ارتقا داده است. 6/33% پرستاران انگیزه خود جهت شرکت در برنامه‌های آموزش ضمن خدمت را عوامل شخصی، 13% عوامل سازمانی، 9% عوامل مرتبط با برنامه‌ریزی و 51% عوامل حرفه‌ای قلمداد کردند. بیشتر پرستاران در بعد حرفه‌ای و فردی موافق بودند که این عوامل می‌تواند انگیزه آن‌ها را جهت شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت تأمین کند؛ لذا پیشنهاد می‌شود که ضمن تقویت این عوامل، در بعد عوامل سازمانی و برنامه‌ریزی نیز اقداماتی انجام شود تا پرستاران با انگیزه بیشتری در دوره‌های بازآموزی شرکت کنند. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_79693_45f978a68911da89c190f42d52d1e886.pdf