%0 Journal Article %T تنگناها و موانع بین المللی شدن برنامه درسی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A حافظی, حسین %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 13 %N 1 %P 51-62 %! تنگناها و موانع بین المللی شدن برنامه درسی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان %K تنگناها و موانع %K بین‌المللی شدن %K برنامه درسی %K دانشگاه علوم پزشکی لرستان %R 10.22118/edc.2021.257253.1598 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تنگناها و موانع بین المللی شدن برنامه درسی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت داده های گردآوری شده، آمیخته اکتشافی (پدیدارشناسی – همبستگی) بود. جامعه مشارکت کنندگان پژوهش را اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان تشکیل دادند. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند نظری، تعداد 32 نفر و در بخش کمّی نیز بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 235 نفر از اساتید انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه­ساختار یافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، تکنیک تحلیل مضمون و در بخش کمّی، تکنیک تحلیل عاملی تأییدی در بستر نرم افزار Pls بود. نتایج بخش کیفی منجر به شناسایی پنج مضمون اصلی شامل زیرساخت ها، محدودیت ها، فرایند تحصیلی، اجرائیات و خدماتی شد. در بخش کمّی نیز، روایی و پایایی مضامین مذکور مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین، توجه به تنگناها و موانع در جهت توسعه کیفی دانشگاه علوم پزشکی با هدف حرکت به سمت جهانی شدن بسیار مفید و مؤثر است، به نحوی که می توان گفت یک دانشگاه با توجه این عوامل می­تواند در تراز جهانی عمل کند. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_152203_1195b5b07e9014b285f65d96aeb96872.pdf