%0 Journal Article %T آموزش مدل آماری آمیخته خطی چندمتغیره در داده های طولی چندگانه به دانشجویان پزشکی: مطالعه موردی داده های رشد کودکان %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A مرادی, مریم %A احمدی انگالی, کامبیز %A بهزادی, محمدحسن %A فرنوش, رحمان %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 13 %N 1 %P 30-39 %! آموزش مدل آماری آمیخته خطی چندمتغیره در داده های طولی چندگانه به دانشجویان پزشکی: مطالعه موردی داده های رشد کودکان %K آموزش %K شیرمادر %K مدل آمیخته %K داده طولی %K علوم پزشکی %R 10.22118/edc.2021.307554.1895 %X پژوهش حاضر با هدف آموزش مدل آماری آمیخته خطی چندمتغیره در داده های طولی چندگانه به دانشجویان پزشکی: مطالعه موردی داده های رشد کودکان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و بر پایه داده های طولی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 100 دانشجو بود که به طور تصادفی انتخاب و در دو کارگاه آموزش مبتنی بر مدلسازی آماری توزیع های تی و نرمال آمیخته خطی چندمتغیره بر پایه داده های رشد کودکان (قد، وزن و اندازه دور سر) شرکت کردند. شرکت کنندگان قبل و بعد از دوره آموزشی در یک آزمون عملی شرکت نمودند. از میانگین و انحراف معیار و مدل بندی آماری آمیخته خطی چندمتغیره توزیع تی و نرمال برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مقدار پارامترهای متغیر قد بر حسب مدل­های  MtLMM و MnLMM برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به طور قابل توجهی بالاتر از شیر خشک بوده (0.05 < P). همچنین برآورد پارامترهای متغیر وزن برای نوزادانی که از شیر ترکیبی استفاده می­کنند در مقایسه با نوزادانی که فقط شیر خشک مصرف می­کنند به طور قابل توجهی بالاتر (0.05 < P) بود. آموزشهای ارائه شده به دو گروه منجر به افزایش معنی داری در یادگیری دانشجویان شد (0.05 < P). دانشجویان بیان کردند که آموزش مدل آماری آمیخته چندمتغیره در داده های طولی باعث آشکارشدن اهمیت کاربرد این مدل در تحقیقات پزشکی و علوم زیستی گردید. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_152201_c45670be29df689098bf2ff0e34ddc11.pdf