%0 Journal Article %T تجارب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز از فرصت ها و چالش های یادگیری الکترونیک در پاندمی کوید-19: یک مطالعه کیفی %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A ساداتی, لیلا %A آب جار, رعنا %A نصرتی ابرقویی, صدیقه %A عدالت, فاطمه %A نوری, زهرا %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 12 %N 4 %P 1011-1023 %! تجارب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز از فرصت ها و چالش های یادگیری الکترونیک در پاندمی کوید-19: یک مطالعه کیفی %K ویروس کرونا %K آموزش مجازی %K رویکرد کیفی %K تحلیل محتوا %K یادگیری الکترونیک %K کوید-19 %R 10.22118/edc.2021.285805.1801 %X پاندمی کرونا، منجر به تغییر آموزش های حضوری دانشگاهها به شیوه ی غیر حضوری و مجازی شده که ضمن برخورداری از مزایای متعدد، معایبی نیز دارد که در کنار مشکلات ناشی از بحران کوید-19 می تواند آثار زیان باری بر اثربخشی آموزش برجای بگذارد بنابراین درک تجارب و چالشهای دانشجویان هر دانشگاه می تواند به مسئولین آموزشی در ارائه راهکارهای مناسب برای حل بخشی از مشکلات کمک نماید. در همین راستا این پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوا؛ از طریق مصاحبه ساختارمند از 24 دانشجو در رشته های مختلف کارشناسی پیوسته و ناپیوسته انجام شد. درنهایت متن مصاحبه ها به روش تحلیل محتوا و با کمک نرم افزار MaxQDA2  تحلیل شد. نتایج حاصل از داده ها در چهار طبقه اصلی؛ «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» با زیر طبقات: ویژگی های شخصیتی، تأثیرات محیط خانواده و امکانات و منابع، طبقه ی «آموزش ناکارآمد» با زیر طبقات: کمیت، کیفیت و نظم ارائه محتوا و ارزشیابی، طبقه ی «پیامدهای منفی» با زیر طبقات: هویت گم شده، تنش روانی، تعارض در استفاده از فضای مجازی و در نهایت طبقه ی «آورده ها» با زیر طبقات: محتوای در دسترس، کاهش هزینه ها، حذف معضلات حضور در کلاس، حضور در خانواده و تقویت معنوی دسته بندی شد. بر اساس نتایج؛ دانشجویان با چالشهای جدی در محیط خانواده و مراکز آموزشی مواجه هستند که ضروری است در هر دانشگاه به طور ویژه و متناسب با ساختار آن محیط، راهکارهای موثری در جهت تعدیل و حل مشکلات ارائه کند. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_147018_1cd01389d5686a51bf14fde13fce782c.pdf