%0 Journal Article %T شناسایی مؤلفه های رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی در راستای توسعه آموزش اعضای هیئت علمی %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A برزویی, محمد %A سلیمی, لادن %A رسولی, سیده عصمت %A فلاح, وحید %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 12 %N 3 %P 818-828 %! شناسایی مؤلفه های رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی در راستای توسعه آموزش اعضای هیئت علمی %K رئالیسم اسلامی %K انسان شناسی %K تعلیم و تربیت %R 10.22118/edc.2021.273733.1722 %X پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان‌شناسی در راستای توسعه آموزش به منظور استخراج استلزامات تربیتی انجام شد. این تحقیق به روش آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی و با استفاده از نظر خبرگان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل محتوا مصاحبه پرسشنامه ای تدوین گردید. بعد از انجام تحلیل عاملی اکتشافی تبیین واریانس عوامل مؤثر و ماتریس عوامل چرخش یافته، در نهایت 54 شاخص با 18 عامل برای رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان‌شناسی شناسایی گردید و در قالب پرسشنامه در اختیار اعضای هیئت علمی دانشگاه قرار گرفت. این پرسشنامه ها به روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته و پس از مشخص شدن وزن هر عامل تأثیر مؤلفه ها و شاخص ها مورد بررسی قرار گرفت و مدل پیشنهادی پژوهش جهت شناسایی مؤلفه های رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان‌شناسی به منظور استخراج استلزامات تربیتی ارائه شد؛ و درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مؤلفه ­های پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد مؤلفه های رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی در توسعه آموزش اعضای هیئت علمی نقشی مهم و تأثیرگذار دارد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_141430_d27d81769af7404adee1fb5a59690915.pdf