%0 Journal Article %T شناسایی ابعاد سکوسازی در مدارس طبیعت استان مازندران %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A دنیوی, زهرا %A یوسفی سعید آبادی, رضا %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 12 %N 0 %P 244-254 %! شناسایی ابعاد سکوسازی در مدارس طبیعت استان مازندران %K سکوسازی %K مدارس طبیعت %K مازندران %R 10.22118/edc.2020.249292.1537 %X هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد سکوسازی در مدارس طبیعت استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی، از روش دلفی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، اساتید دانشگاه ­های آزاد اسلامی استان مازندران و مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، کلیه مدیران، معاونین و معلمان مدارس طبیعت در استان مازندران به تعداد 75 نفر تشکیل می­ دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 63 نفر با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع ­آوری داده­ها از پرسش­نامه محقق ساخته سکوسازی با 60 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آن­ها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمون­ های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ سکوسازی دارای 5 بعد «شناختی، فراشناختی، عاطفی، فرایندی و ساختاری» است و بعد عاطفی با بارعاملی 971/0 در رتبه اول و بعد فرایندی با بارعاملی 917/0 در رتبه آخر است. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_138650_5e6678f8428bb2d32e369e8b561186bb.pdf