%0 Journal Article %T بررسی موانع تسهیم دانش در بین معلمان کشور %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A خیری, فرناز %A کریمی, فریبا %A نادی, محمدعلی %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 12 %N 0 %P 204-215 %! بررسی موانع تسهیم دانش در بین معلمان کشور %K مدیریت دانش %K تسهیم دانش %K موانع تسهیم دانش %R 10.22118/edc.2020.249425.1539 %X مقاله با هدف شناسایی موانع تسهیم دانش بین معلمان کشور به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. جمع آوری داده ها با تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته و معیار اشباع نظری بین 11 نفر از معلمانی­که دارای خلاقیت در امر تدریس بودند انجام شد. همه مصاحبه ها با تکنیک هفت مرحله کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها شامل 49 کد مفهومی بود که در سه مفهوم اصلی با مفاهیم فرعی­دسته بندی گردید. مفاهیم اصلی شامل: بُعد فرهنگی (با چهار مفهوم فرعی ناباوری تسهیم دانش با 5 کد مفهومی، بی اعتمادی با 4 کد مفهومی، عدم پویایی در یادگیری با 5 کد مفهومی و حاکمیت فرهنگ بسته با 5 کد مفهومی به دست آمد).  بُعد ارتباطی (با مفاهیم فرعی ضعف در عوامل زمینه ساز تسهیم دانش با 5 کد مفهومی، مشکلات رسانه های آموزشی با 8 کدمفهومی و بی توجهی به سرمایه های فکری سازمان با 6 کد مفهومی به دست آمد). فقدان رهبری حمایتی با مفاهیم فرعی ضعف در ارزشیابی سالانه معلمان با 4 کد مفهومی و سوء مدیریت با 6 کد مفهومی به دست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع تسهیم دانش در بین معلمان متاثر از برخی ویژگی های فرهنگی  نظیر عدم توجه به اثر بخشی تسهیم دانش در آموزش، بی اعتمادی، کاستی های موجود در روند یادگیری و حاکمیت فرهنگ بسته می­باشد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_138564_ae6ffa8889cab7469354a3582bafe18d.pdf