%0 Journal Article %T عوامل مؤثر بر اصلاحات آموزشی در سطح توانمندسازی معلمان ریاضی دوره متوسطه %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A ضیائی, مریم %A کشتی آرای, نرگس %A کاشفی, حمیدرضا %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 12 %N 0 %P 73-85 %! عوامل مؤثر بر اصلاحات آموزشی در سطح توانمندسازی معلمان ریاضی دوره متوسطه %K اصلاحات آموزشی %K توانمندسازی معلمان %K برنامه درسی ریاضیات %K دوره متوسطه %R 10.22118/edc.2021.292782.1839 %X هدف از اجرای این پژوهش عوامل موثر بر اصلاحات آموزشی در سطح توانمند سازی معلمان ریاضی دوره متوسطه بود. تحقیق حاضر یک پژوهش کیفی بود و روش پژوهش، فراترکیبی است که در دو مرحله انجام شده است که در مرحله اول از روش سنتزپژوهی و در مرحله دوم بر اساس نظریه فولن (2010) توانمند سازی معلمان، از روش تحلیل محتوای قیاسی استفاده شد. محیط پژوهش در مرحله سنتزپژوهی شامل کلیه متون مرجع در محدوده سال‌های 2007 تا 2020 برای مطالعات خارجی و سال‌های 1386 تا 1399 برای اسناد داخلی در حوزه شناخت نیازهای برنامه درسی ریاضی دوره متوسطه و همچنین متخصصان حوزه برنامه‌ریزی درسی و آموزش ریاضی بود. نمونه مورد مطالعه در مرحله اول شامل 47 منبع در حوزه شناسایی اصلاحات آموزشی برنامه درسی ریاضی دوره متوسطه بر اساس رویکرد فولن (2010) و نمونه مورد مطالعه در مرحله دوم شامل 7 منبع در حوزه استخراج اصلاحات آموزشی بر اساس رویکرد فولن (2010) بود که با شیوه انتخاب هدفمند مورد بررسی قرار گرفتند و توقف فرایند نمونه­گیری، بر مبنای اشباع اطلاعاتی بود. همچنین 5 متخصص حوزه برنامه درسی و آموزش ریاضی به صورت هدفمند به منظور تعیین اعتبار مؤلفه‌های شناسایی شده، انتخاب شدند. در راستای اعتبارسنجی، از نسبت روایی محتوایی (CVR) استفاده شد. بر اساس یافته‌ها عوامل مؤثر بر اصلاحات آموزشی در سطح توانمندسازی معلمان ریاضی دوره متوسطه عبارت‌اند از استفاده از ابزارها و روش‌های دیجیتالی مناسب در آموزش، اصلاح شیوه‌های آموزشی، افزایش مشارکت‌های یادگیری، اصلاح محیط‌های یادگیری می باشد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_138371_78a56b7092643686e511ac235b923542.pdf