%0 Journal Article %T ارائه مدلی برای ارتقاء نظام آموزش پزشکی کشور با تراز بین المللی %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A دادگران, نفیسه السادات %A باقری, مهدی %A احمدی, امینه %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 12 %N 2 %P 666-678 %! ارائه مدلی برای ارتقاء نظام آموزش پزشکی کشور با تراز بین المللی %K آموزش پزشکی %K بین المللی %K ارتقاء آموزش %R 10.22118/edc.2020.230481.1370 %X پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء نظام آموزش پزشکی کشور با تراز بین المللی در کشور صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تعداد 1319 نفر می باشند که بر اساس فرمول کوکران 297 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه بصورت تصادفی ساده می باشد و گردآوری داده ها با استفاده ار پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. روایی و پایایی ابزار تأیید گردید و به منظور تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای تعیین روایی و مدل معادلات ساختاری برای آزمون الگو استفاده شد.در این پژوهش بار عاملی گویه ‌های مربوط به تمامی مولفه ها از 4/0 بیشتر است که نشان‌دهنده تأثیرگذاری گویه ها در شکل‌گیری مولفه ها می باشد و همچنین بار عاملی ضرایب مسیر بین متغیر ارتقاء نظام آموزش پزشکی کشور با تراز بین المللی با ابعاد «اصلاح و رتبه بندی در نظام آموزشی»، «ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه» و «بین المللی سازی آموزش» در تمامی روابط بالای 8/0 برآورد شد که معنی دار می باشد و نشان از برازش قوی مدل دارد. نتایج نشان داد با سنجش کیفی و کمی و شناسایی محدودیت های موجود در نظام آموزش پزشکی کشور می توان موقعیت خود را در فرآیند آموزش پزشکی مورد ارزیابی قرار داد و در این راستا با برنامه ریزی مناسب گامی در جهت بهبود و ارتقای شاخص های نظام آموزش پزشکی کشور برداشت.  %U https://edj.ajums.ac.ir/article_136164_54854fe1b78d83d39fe14deb55744d6b.pdf