%0 Journal Article %T ارائه الگوی آموزش های مهارتی اثربخش جهت ارتقای آموزش در مراکز علمی کاربردی %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A کیا لاشکی, هدایت %A خورشیدی, عباس %A محمدخانی, کامران %A خسروی بابادی, علی اکبر %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 12 %N 2 %P 596-608 %! ارائه الگوی آموزش های مهارتی اثربخش جهت ارتقای آموزش در مراکز علمی کاربردی %K آموزش مهارتی %K اثربخشی %K مراکز علمی-کاربردی %R 10.22118/edc.2020.256106.1590 %X پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی آموزش های مهارتی اثربخش جهت ارتقای مراکز علمی کاربردی استان مازندران انجام پذیرفت. پژوهش مذکور از نظر هدف کاربردی و بر مبنای ماهیت داده‌ها نیز از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی -  کمّی ) بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل کلیه خبرگان حوزه آموزش های مهارتی اثربخش بود که با استفاده  از روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی، تعداد 30 خبره انتخاب شدند. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش در بخش کمّی شامل کلیه مدرسان رسمی مراکز علمی کاربردی استان مازندران به تعداد 3000 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی و گلوله برفی تعداد 608 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی پژوهش حاضر از مصاحبه­های نیمه عمیق و در بخش کمّی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی هر دو ابزار مورد سنجش قرار گرفت و تأیید شدند. روش تحلیل داده­ ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود و در بخش کمّی، جهت روایی مدل و تعیین میزان روابط عوامل شناسایی شده از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در مجموع 6 بعد اهداف شغلی، مربی، محیط، دانشجو، محتوا و مدیریت، 28مؤلفه و252شاخص از ابعاد الگوی آموزش های مهارتی اثربخش می باشند. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_135836_5bf43d74b5e5ca5873fadae121f7d9a6.pdf