%0 Journal Article %T طراحی مدل تفکر انتقادی در اعضای هیئت علمی حسابداری با هدف ارتقای آموزش %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A اعتمادفروغی, پژمان %A قنبری, مهرداد %A شاه ویسی, فرهاد %A عارفی, مختار %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 12 %N 2 %P 374-386 %! طراحی مدل تفکر انتقادی در اعضای هیئت علمی حسابداری با هدف ارتقای آموزش %K تفکر انتقادی %K حسابداری %K آموزش %K دانشجویان %R 10.22118/edc.2020.257489.1603 %X پژوهش حاضر در پی ارائه مدل تفکر انتقادی در اعضای هیئت علمی حسابداری با هدف ارتقای آموزش انجام گرفت. در این پژوهش ترکیبی از روش کمّی و کیفی استفاده ‌شد که ازنظر نوع داده‌ها؛ توصیفی و روش گردآوری داده‌ها؛ دلفی/پیمایشی بود. تعداد خبرگان در مرحله دلفی 22 نفر از اعضای هیئت علمی دارای سابقه حرفه‌ای و در مرحله پیمایش 384 نفر از فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته حسابداری بودند که دیدگاه خود را در خصوص ابعاد و مؤلفه‌های تفکر انتقادی اعلام نمودند. در این تحقیق پس از مروری بر ادبیات تفکر انتقادی و استفاده از نظرات خبرگان، مدل اولیه استخراج گردید و با استفاده از روش دلفی برای رسیدن به همگرایی نظرات، طی سه مرحله، مدل نهایی مورد تأیید واقع شد. روایی و پایایی مدل با استفاده از تحلیل عامل تأییدی و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، مدل تفکر انتقادی از 12 بعد اصلی شامل: حقیقت‌جویی، تحلیلگری، تجزیه‌وتحلیل، گشوده ذهنی، کنجکاوی، قاعده‌مندی، اعتمادبه‌نفس، کمال، تفسیر، ارزشیابی، توضیح و خودتنظیمی و 45 مؤلفه فرعی تشکیل شد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_135292_a7da7f02503817add2af0875b6f47366.pdf