%0 Journal Article %T بررسی عوامل مؤثر بر دو سو توانی آموزش عالی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی تفسیری – ساختاری %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A علّامی, فرشاد %A ایرانزاده, سلیمان %A خدیوی, اسدالله %A بوداقی خواجه نوبر, حسین %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 12 %N 1 %P 144-158 %! بررسی عوامل مؤثر بر دو سو توانی آموزش عالی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی تفسیری – ساختاری %K آموزش عالی %K دو سو توانی %K مدلسازی ساختاری- تفسیری %R 10.22118/edc.2020.229057.1337 %X یک سازمان آموزشی دو سو توان قـادر بـه انجام هر دو بهره­ برداری از شایستگی­ های موجود و بررسی فرصت­ هـای جدیـد بـوده و سازمان آموزشی را در افـزایش کـارایی و رقابت­پذیری توانمند می­سازند. برای این منظور ایجاد مدل­های مناسب از عوامل مؤثر بر دو سو توانی می­تواند کارایی و رقابت­پذیری سازمان آموزشی­ها را افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر دو سو توانی آموزش عالی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی تفسیری - ساختاری با هدف طراحی و ارائه مدلی برای دو سو توانی سازمان آموزشی  و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی ساختاری- تفسیری بود. جامعه پژوهش را تمامی مدیران سازمان­های آموزشی در شهرستان تبریز در سال 99 - 1398 تشکیل می‌دادند. نمونه این پژوهش شامل 382 نفر ازمدیران این سازمان­های آموزشی بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‎ها از پرسشنامه‌های معتبر دارای پایایی و روایی و همچنین پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و داده‎ها با روش‎های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شد. یافته­ها ن نشان داد که عوامل ساختاری و فرآیندی به ترتیب به عنوان تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین عامل بر دو سو توانی سازمان­های آموزشی قلمداد می­ گردند. به ‌طورکلی نتایج مطالعه نشان ­دهنده اهمیت مدل طراحی شده برای مدیران واحد­های آموزشی شهرستان تبریز بود تا با به کارگیری آن بتوانند دو سو توانی را در واحدهای خود افزایش دهند. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_130541_94981c78f855a6943282e68461b9b82d.pdf