%0 Journal Article %T تبیین نقش بعد رفتاری-شناختی در آموزش علوم پزشکی %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A موحدکر, الهام %D 2021 %\ 04/21/2021 %V 12 %N 1 %P 1-10 %! تبیین نقش بعد رفتاری-شناختی در آموزش علوم پزشکی %K بعد رفتاری-شناختی %K آموزش علوم پزشکی %K دانشگاه علوم پزشکی %R 10.22118/edc.2020.229501.1352 %X هدف پژوهش حاضر تعیین نقش بعد رفتاری-شناختی در آموزش علوم پزشکی بود، این پژوهش به روش کیفی انجام شد. جامعه پژوهش را دانشگاه­های علوم پزشکی قطب کشور واقع در استان تهران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل می­دادند. مرحله کیفی پژوهش از طریق مصاحبه با دست اندرکاران اجرایی انجام شد. مصاحبه­های پژوهش به روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده­هانرم افزار MAXQDA10 استفاده شد. محتوای مصاحبه­ها در قالب 1 مقوله، 4 مفهوم و 80 کد طبقه­بندی شد. فرآیند آموزش علوم پزشکی به عنوان مقوله اصلی مطالعه در نظر گرفته شد. مفاهیم منتج از مطالعه عبارت بودند از:اهداف شناختی نظام آموزش علوم پزشکی؛ عوامل رفتاری-شناختی؛ راهبردهای شناختی؛ ورفتار. خلاقیت، حل مسئله، و درک و فهم در زمره مهمترین اهداف شناختی نظام آموزش علوم پزشکی قرار داشتند. همچنین 42 عامل رفتاری-شناختی، 10 راهبرد شناختی و 25 نوع رفتار مورد انتظار در نظام آموزش علوم پزشکی استخراج شد. ضروری است مدیران و سیاست گذاران حوزه آموزش علوم پزشکی و همچنین دانشجویان و اساتید بعد رفتاری-شناختی را در برنامه­ریزی­ها، طرح­ریزی­ها و فعالیت­های دانشگاهی در نظر داشته باشند. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_130277_c57355a32f3eb46a19ea276d164906d0.pdf