%0 Journal Article %T بررسی سبک‌های یادگیری و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان براساس مدل ورمونت %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A طاهری, ماهدخت %A اسدی لویه, عطاالله %A مؤدب, فاطمه %A نایبی, ندا %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 11 %N 4 %P 866-877 %! بررسی سبک‌های یادگیری و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان براساس مدل ورمونت %K سبک یادگیری %K مدل ورمونت %K دانشجویان %R 10.22118/edc.2020.221761.1279 %X مفهوم اطلاع از سبک یادگیری فراگیران در نظام آموزشی و استفاده از روش آموزشی مرتبط با آن برای تدریس فراگیران موجب تسهیل بهتر در فرایند یادگیری و ارتقای بیشتر آن می شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین سبک های یادگیری و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان براساس مدل ورمونت بود. این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بوده که برروی 247 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای، در سال تحصیلی 94-1393 صورت گرفت. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه معتبر سبک یادگیری ورمونت مشتمل بر 120 گویه استفاده شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار آماری SPSS-V.21 و آزمون های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و تی تست) استفاده شد. اغلب دانشجویان دختر بوده (3/90 درصد) و رشته پرستاری (5/21 درصد) با میانگین سنی 54/2 ± 89/22 سال بودند. میانگین نمره سبک یادگیری در دانشجویان، 63/49± 23/382 از 600 نمره قابل کسب به دست آمد. در مؤلفه راهبردهای نظم­دهی (اکثریت همیشه دارای کنترل نامتمرکز%8/49) و مؤلفه عقاید و باورهای یادگیری دانشجویان (اکثریت عدم اعتقاد به کسب و استفاده از دانش %9/57) ضعف بیشتری مشاهده شد. در بررسی ارتباط بین متغیرهای جمعیت شناختی با نمره سبک یادگیری نیز، ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد. با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، پیشنهاد می­شود دست اندرکاران آموزشی به نقاط ضعف دانشجویان بیشتر توجه نمایند و فرایند تدریس و آموزش بر مبنای آن اتخاذ گردد. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_127240_1c7ed82a71ebcef1f744f7e6eec811b8.pdf