%0 Journal Article %T مدل‌یابی ساختاری تأثیر تفکر کارآفرینی و تعهد حرفه‌ای بر اثربخشی اساتید و نقش میانجی سرمایه فکری در بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد ارومیه %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A غفارشجاع, ناهیده %A وحدت بوراشان, رقیه %A حسنی, محمد %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 11 %N 4 %P 672-685 %! مدل‌یابی ساختاری تأثیر تفکر کارآفرینی و تعهد حرفه‌ای بر اثربخشی اساتید و نقش میانجی سرمایه فکری در بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد ارومیه %K تفکر کارآفرینی %K تعهد حرفه­‌ای %K اثربخشی اساتید %K سرمایه فکری %R 10.22118/edc.2020.245646.1512 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تفکر کارآفرینی و تعهد حرفه‌ای بر اثربخشی اساتید و نقش میانجی سرمایه فکری در بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد ارومیهانجام شد. این پژوهش از نظر گردآوری داده‌‌ها در زمره تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری و بر اساس هدف از نوع کاربردی است‌‌. جامعه آماری این تحقیق اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد ارومیه می‌باشند که بر اساس فرمول کوکران 227 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌های اثربخشی اساتید، سرمایه فکری، تفکر کارآفرینی و تعهد حرفه ای  بود. تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از طریق معادلات ساختاری SEM انجام شد‌ه اند. نتایج تحقیق نشان داده است مدل از برازش خوبی برخوردار است و همچنین متغیر‌های تفکر کارآفرینی و تعهد حرفه‌ای بر اثربخشی اساتید تأثیر داشته­اند. سرمایه فکری، تأثیر متغیر‌های وابسته و مستقل را به طور معنی داری میانجی‌گری کرده است. با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت تفکر کارآفرینی و تعهد حرفه­ای می تواند اثربخشی اساتید را افزایش دهد و سرمایه فکری در این میان لازم است. لذا به اساتید دانشگاه و مدیران آن پیشنهاد می‌شود نسبت به تفکر کارآفرینی و تعهد حرفه­ای بیشتر تمرکز داشته باشند. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_126255_ba5d0c9765ea03a6f226723fdd04615f.pdf