%0 Journal Article %T طراحی ابزارهای سنجش طرح درس ترمی، اسلایدهای پاورپوینت و سؤالات آزمون جهت ارزشیابی مدرسان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A بابائی حیدرآبادی, اکبر %A اسلامی, کاوه %A عربان, مرضیه %A محمدیان, هاشم %A حاتم زاده, ناصر %A سلحشوری, آرش %A فخری, احمد %A جاسم زاده, مهرنوش %A شمس جاوی, نسرین %A کتانباف نصب, آسیه %A عباس پور, شیرین %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 11 %N 4 %P 774-785 %! طراحی ابزارهای سنجش طرح درس ترمی، اسلایدهای پاورپوینت و سؤالات آزمون جهت ارزشیابی مدرسان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %K روانسنجی %K سنجش آموزشی %K پاسخگویی %R 10.22118/edc.2020.212821.1233 %X ارزشیابی مدرسان جهت اطمینان از توسعه امر آموزش بسیار مهم تلقی می شود. مطالعه حاضر با هدف طراحی و روان‌سنجی ابزار ارزشیابی طرح درس‌ترمی، اسلایدهای پاورپوینت و سؤالات آزمون نهایی انجام‌گرفت. فرایند طراحی ابزار طی چند مرحله در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1397 انجام شد. گروه هدف شامل مدرسان، دانشجویان و متخصصان آموزش پزشکی بودند. پرسشنامه اولیه از طریق بررسی متون، سیاهه وارسی و نظرات کارشناسان خبره طراحی شد. سپس روایی صوری و محتوایی ابزار (کمّی و کیفی) از نظر گروه‌های هدف و پانل متشکل از 13 نفر از متخصصان رشته‌های مختلف ارزیابی شد. پایایی ابزار با مشارکت 30 نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف به روش آزمون-آزمون مجدد ارزیابی شد. بر اساس فرایند ارزیابی روایی صوری و محتوایی، ابزار پژوهش در سه بخش شامل 28 گویه با نسبت روایی محتوی 80/0 و شاخص روایی محتوی 79/0 تأیید شد (طرح درس‌ترمی 8 گویه ، اسلایدهای پاورپوینت 12 گویه و سؤالات آزمون نهایی 8 گویه). پایایی ابزار با مقدار آلفای کرونباخ 99/0 تأیید شد. بنابراین ابزار طراحی‌شده جهت ارزشیابی عملکرد آموزشی مدرسان در سه حیطه طرح درس‌ترمی، اسلایدهای پاورپوینت و سؤالات آزمون نهایی، از روایی و پایایی قابل‌قبولی برخوردار است. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_125711_2e9e81f143ed3acfd188789106ef453b.pdf