%0 Journal Article %T ارائه مدلی برای تجاری سازی تحقیقات انجام شده در حوزه علوم تربیتی %J مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز %I معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز %Z 2251-6506 %A لامع, مریم %A کاظم پور, اسماعیل %D 2020 %\ 10/22/2020 %V 11 %N 3 %P 411-426 %! ارائه مدلی برای تجاری سازی تحقیقات انجام شده در حوزه علوم تربیتی %K تجاری سازی %K تحقیقات %K علوم تربیتی %R 10.22118/edc.2020.216026.1251 %X هدف پژوهش حاضر این است با ارائه مدل، تجاری­سازی تحقیقات علوم تربیتی را ممکن سازد. نوع تحقیق حاضر با رویکرد آمیخته است؛ روش نمونه­گیری با توجه به روش تحقیق مورد نظر از روش نمونه­گیری هدفمند است. برای این منظور در بخش کیفی بعد از مصاحبه نیمه ساختار یافته از 16 نفر از خبرگان اطلاعات مصاحبه جمع­آوری و کدگذاری شده و تحلیل همزمان روی آنها صورت پذیرفت. در بخش کمّی نیز، از میان دانشجویان و شاغلین آموزشی و اقتصادی به عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه بین آنها پخش شد. حجم نمونه آماری برای بخش کمّی تحقیق بر اساس جدول مورگان 152 نفر بود که از میان 260 نفر به صورت نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق با خبرگان و در بخش کمّی؛ پرسشنامه­ای 46 سوالی بود. جهت پردازش و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. برای تحلیل عاملی تأییدی و ارائه مدل تحقیق از تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) با نرم‌افزار LISREL استفاده گردید. با توجه به مقدار ضریب متغیرها، اولویت­بندی عوامل مؤثر بر تجاری­سازی تحقیقات انجام شده در حوزه علوم تربیتی، بالاترین اولویت مربوط به مؤلفه راهکارهای ساختاری با ضریب تاثیر 95/0 می­باشد و راهکارهای قوانین، مدیریتی و محیطی با ضریب تأثیر به ترتیب 9/0، 86/0 و 58/0 در اولویت­های بعدی قرار دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که راهکارهای قوانین یکی از عوامل مؤثر بر تجاری سازی تحقیقات انجام شده در حوزه علوم تربیتی است. %U https://edj.ajums.ac.ir/article_118730_5b8e20e47b035384f211f5b80751a8f2.pdf