@article { author = {Saadat, Maryam and Karimi Mofrad, Pegah and Ghasemzadeh, Azizreza}, title = {Effectiveness of "Systematic Motivational Counseling" on Student’s Academic Achievement and Test Anxiety Decrease}, journal = {Educational Development of Judishapur}, volume = {4}, number = {4}, pages = {1-9}, year = {2014}, publisher = {Jundishapur University of Medical Sciences}, issn = {2251-6506}, eissn = {2345-2757}, doi = {}, abstract = {The main objective of this research was to determine the effect of systematic motivational counseling (SMC) method on university students' academic achievement motivation and test anxiety. 30 students were randomly chosen and were divided into two control and intervention groups. Both groups responded to the inventory of school motivation and test anxiety questionnaires as the pretest. At first, 15 sessions of systematic motivational counseling were held for the intervention group and then both groups recompleted the mentioned questionnaires as the post test. After gathering the data, results were analyzed through statistical methods such as Analyzing Co-variance (ANCVOVA) and Multiple Analyzing Covariance (MANCOVA).Results indicated that SMC has increased the linear combination of depended variables (motivational anxiety) by 83/9% (F-64/936, P<0.05). Moreover, SMC has increased the level of academic motivation to 73% (F-70.182, P<0.05) and has decreased test anxiety to 62% (F-43.707, P<0.05). According to the results, it could be concluded that Systematic Motivational Counseling (SMC) would have an effect on increasing the academic achievement motivation and decreasing test anxiety.}, keywords = {Systematic Motivational Counseling,Achievement motivation,test anxiety,Academic achievement motivation}, title_fa = {اثربخشی مشاوره ی انگیزشی نظام مند بر افزایش انگیزه ی پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر روش مشاوره ی انگیزشی نظام مند بر افزایش انگیزهی پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان بود. در این پژوهش تجربی 93 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی های هر دو گروه به پرسشنامه یمقیاس انگیزش تحصیلی و سیاههی اضطراب امتحان در قالب پیشآزمون پاسخ دادند. سپس برای گروه آزمایش 21 جلسه  مشاوره ی انگیزشی نظام مند برگزار شد که در این مدت گروه کنترل هیچ مشاورهای دریافت نکرد. پس از آن هر دو گروه مجدداً به پرسشنامه ی مقیاس انگیزش تحصیلی و سیاههی اضطراب امتحان در قالب پسآزمون پاسخ دادند. پس از گردآوریداده ها، اطلاعات از طریق روشهای آماری تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس بلوکی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان 39 % بر ترکیب خطی متغیرهای وابسته )اضطراب انگیزشی( اثر کرده است / داد، مشاوره انگیزشی نظام مند به میزان 3 3/31( P< =96/ و 399 F(. همچنین مشاورهی انگیزشی نظاممند به میزان 39 % بر افزایش نمرات انگیزش تحصیلی 3/31( P< =33/ و 231 F 3/ ( و 91 % بر کاهش اضطراب امتحان اثر داشته است ) 31 P< =69/ و 333 F (. بر اساس یافته هایاین پژوهش میتوان نتیجه گرفت که روش مشاوره ی انگیزشی نظاممند بر افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب hمتحان دانشجویان مؤثر است.}, keywords_fa = {مشاوره ی انگیزشی نظاممند,انگیزهی پیشرفت,اضطراب امتحان,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://edj.ajums.ac.ir/article_90233.html}, eprint = {https://edj.ajums.ac.ir/article_90233_fadb54855c2a6e4a8788cc10450afcfa.pdf} }